Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Základní ošetřovatelské postupy – Měření hodnoty glykemie glukometrem Průvodní list studijního materiálu Petra Šimánková Opava 20 21 Obsah 1 Měření hodnoty glykemie glukometrem... 3 2 Pedagogicko didaktické poznámky.. 7 Použitá Literatura.. 9 Přehled dostupných ikon.. 10 1 Měření hodnoty glykemie glukometrem Průvodce studiem – studijní předpoklady Tento materiál je určen studentům FVP, Ústavu nelékařských zdravotnických studií – oboru Všeobecná sestra nebo porodní asistentka a to jak prezenčního, tak kombinovaného studia Slezské univerzity v Opavě v prostředí IS SLU. Video s teoretickou částí a ukázkou přípravy pomůcek k odběru kapilární krve a následné měření glykemie přístrojem zvaným glukometr lze využít k přípravě studentů pro klinickou praxi. Předchází jí praktická část výuky v odborných učebnách a mimo jiné teoretická příprava stran odběru žilní i kapilární krve, odběru biologického materiálu, psychologie nemocného, teorie ošetřovatelství, BOZP. Rychlý náhled studijního materiálu Video – 1. část se zaměřuje na teorii odběru kapilární krve k vyšetření hodnoty glykemie přístrojem zvaným glukometr a jeho částmi. Nastíní vhodná místa odběru kapky krve u dospělých i dětí. Ve 2. části videa je názorně spolu s výkladem předveden odběr kapilární krve a následné vyhodnocení vzorku glukometrem. Cíle STUDIJNÍHO MATERIÁLU Cílem tohoto studijního materiálu bude uvést studenty do teorie a částečně do praxe při odběru kapilární krve a hodnocení glykemie glukometrem. · Student vysvětlí význam měření glykemie · Student zná základní přístupy odběru kapilární krve u dospělých i dětí · Student popíše úlohu sestry v procesu odběru kapilární krve · Student používá správné metodické postupy odběru kapilární krve · Student zná praktický postup měření glykemie glukometrem · Pojmenuje pomůcky připravené pro odběr kapilární krve · Student pracuje dle bezpečnostních a hygienických požadavků Klíčová STUDIJNÍHO MATERIÁLU Glykemie, kapilární krev, kopíčko, lanceta, glukometr, diagnostický proužek Čas potřebný ke studiu Stopáž studijního materiálu: 00:13:23 Doporučený čas ke studiu: cca 30 minut doporučená literatura JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KROLLOVÁ, P., ŠTECHOVÁ, K. Jak měřit glykemii: Glukometry. Cukrovka.cz: https://www.cukrovka.cz/glukometry [online]. Fakultní nemocnice Motol, 9. 3. 2018 [cit. 2020-12-16]. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Odběr kapilární krve a měření hodnoty glykemie glukometrem Zjišťování hladiny krevního cukru – glykemie a její koncentraci v krvi je častým vyšetřením u lidí s dg. Diabetes mellitus prvního typu - metabolické onemocnění charakterizované zvýšenou hladinou cukru v krvi. Referenční hodnoty glykemie na lačno se pohybují mezi 4,4-6,1 mmol/l v kapilární krvi, 3,9-5,5 mmol/l v žilní krvi a 4,2-6,4 mmol/l v krevní plazmě. Pokles glykemie pod 3,3 mmol/l je definován jako hypoglykemie a naopak hodnoty nad 5,5 mmol/l jsou důvodem k širšímu screeningu. Vyšší hodnoty definujeme jako hyperglykemii. Zejména lidé s diagnózou diabetes mellitus si vyšetření glykemie za pomocí glukometru mohou provádět sami z kapilární krve - SELFMONITORING - a dle výsledku operativně vyhodnocují a regulují si svou životosprávu. Hodnotu glykémie v nemocničním prostředí měříme na základě indikace lékaře, nejčastěji před jídlem cca 15-20 min. A následně po jídle (cca 2 hodiny). Velmi často je pro toto vyšetření využit právě glukometr. Dle hodnot glykemie lékař stanoví množství aplikovaného inzulínu a také množství výměnných jednotek – množství sacharidů ve stravě. K vyšetření prosté hladiny glykémie lze použít žilní krev a to v rámci biochemického vyšetření při odběrech u pacienta. Rychlejší metoda je metoda diagnostických proužků a přístroje zvaného glukometr. Glukometr je malý přístroj, napájený baterií. Stanovuje koncentraci glukózy z kapky kapilární krve nanesené na jednorázový diagnostický proužek. Ke glukometru patří lancety (jehličky pro odběr kapky krve) a diagnostické proužky, do nichž se nasaje kapka krve, ze které glukometr změří aktuální hladinu cukru v krvi. Před použitím nového balení proužků je nutné zkontrolovat kód a přístroj zkalibrovat. Sestra působí v tomto směru i jako edukátor výkonu pacienta nebo rodičů dítěte s novým záchytem onemocnění. Musí tedy tuto techniku měření ovládat a zároveň ji demonstrovat. Hodnoty naměřené glukometrem mohou být méně přesné oproti hodnotám plazmy a odchylky stoupají v závislosti na výšce hladiny glukózy. Proto také například při záchytu vyšší glykemie v ambulanci pediatra je nutná kontrola za hospitalizace a vyšetření glykemie z krve žilní. Odběr a měření hladiny cukru za pomocí glukometru je méně bolestivý a není pro pacienta, zvláště dětského, tolik stresující v porovnání s odběrem krve žilní. Pomůcky k odběru kapilární krve pro měření hodnoty glykemie glukometrem · Glukometr + testovací proužky daného glukometru, NEZAMĚŇOVAT · Dezinfekce na ruce, nesterilní rukavice, podložka pod ruku pacienta · Buničité čtverečky · Hemolanceta na jedno použití popř. autolanceta (odběrové pero), již se ustupuje od jednorázových jehel · V případě použití pera se mění jehlička (lanceta) vždy po každém vpichu · Lepítka na prst (děti) · Emitní miska · Kontejner na ostrý odpad Vlastní provedení výkonu viz video 2 Pedagogicko didaktické poznámky Průvodce studiem Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 091 Zdravotní péče, 0913 Ošetřovatelství a porodní asistentství, 0922 Péče o děti a mládež, 0921 Péče o seniory a zdravotně postižené dospělé osoby Studenti se v rámci obecné výuky připravují na práci v týmu, která je zaměřena na prevenci, diagnostiku, léčbu, ošetřovatelskou, rehabilitační a dispenzární činnost v rozsahu své kvalifikace a odborné způsobilosti, poskytovanou dětem, dorostu, dospělým a seniorům. Profil studenta, mimo jiné, jednoznačně dotváří učivo předmětů teorie Ošetřovatelství a Ošetřování nemocných. Prakticko- teoretické předměty směřují studenty k poskytování aktivní a individuální ošetřovatelské péči a zaměřují se na holistické pojetí člověka. Neopomenutelné ve výuce studentů musí být vyučovací metody a předměty, které vedou k aktivní bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování si bezpečných pracovních postupů. Učivo musí být soustavně a pravidelně doplňováno o praktická cvičení v odborných učebnách, jež jsou žádoucí pro vstup do nemocničního nebo ambulantního prostředí. Je nutné vést studenty k iniciativnímu řešení modelových situací, získávání informací o nemocných tak, aby byli připraveni na aktivní účast na praktické výuce a klinické praxi na pracovištích. Studenti se budou ve výuce připravovat na schopnost efektivního sběru dat o nemocném, na základě kterých lze vhodně poskytovat ošetřovatelskou péči s důrazem na respektování osobnostních a kulturních specifik. Pozornost v teoreticko - praktické výuce musí být věnována ošetřovatelské péči založené na nejnovějších vědeckých poznatcích Důležité pro studium a studenty je efektivní aplikace didaktických informačně receptivních metod jako jsou - vysvětlení, ilustrace, instruktáž, ale také problémových metod, kdy vyučující předloží studentům „problém“. Každou praktickou činnost je podstatné vždy studentům předvést, než budou činnost provádět samostatně. Důraz je kladen na aktivní účast studentů s akcentací na rozvoj kritického myšlení. Od studentů je vyžadováno aktivní samostudium odborné literatury, časopisů a knih. Na výuku Ošetřovatelství a přiléhavých oborů navazuje klinická praxe, která probíhá v podmínkách zdravotnických zařízení. Primárním cílem této praxe pro studenty je další získávání a aplikace nabytých praktických i teoretických znalostí a dovedností a jejich uplatnění v přirozených podmínkách nemocničních a ambulantních zařízení. V klinických podmínkách dochází u studentů k postupnému zautomatizování výkonů, což představuje nejvyšší formu psychomotorických dovedností. Úkol k zamyšlení Z jakého biologického materiálu lze také detekovat přítomnost zvýšené hladinu glukózy u pacienta? Kontrolní otázka Vysvětlete princip přístroje glukometr Vysvětlete pojmy: lanceta, odběrové pero, diagnostický proužek Určete přístupy odběru kapilární krve u dětí Samostatný úkol Nachystejte pomůcky k odběru kapilární krve a následnému měření hodnoty glykemie glukometrem. Použitá Literatura CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 57s. ISBN 80-244-1418-X. HEČKOVÁ, G. Didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství na SZŠ. [online]. Olomouc, 2010 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Krejčovský. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kolektiv. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X KELNAROVÁ, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 2.ročník. 1.vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. ISBN 9788024731056 KROLLOVÁ, P., ŠTECHOVÁ, K. Jak měřit glykemii: Glukometry. Cukrovka.cz: https://www.cukrovka.cz/glukometry [online]. Fakultní nemocnice Motol, 9. 3. 2018 [cit. 2020-12-16]. VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Přehled dostupných ikon Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Název: Základní ošetřovatelské postupy - Měření hodnoty glykemie glukometrem Autor: Mgr. Petra Šimánková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 11 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.