Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Základní ošetřovatelské postupy – Odběry moči na biochemické a mikrobiologické vyšetření, orientační zkouška indikačním papírkem HEXAPHAN Průvodní list studijního materiálu Petra Šimánková Opava 20 21 Obsah 1 Odběry moče na biochemické a mikrobiologické vyšetření, Orientační zkouška indikačním papírkem hexaphan. 3 2 Pedagogicko didaktické poznámky.. 7 Použitá Literatura.. 9 Přehled dostupných ikon.. 10 1 Odběry moče na biochemické a mikrobiologické vyšetření, Orientační zkouška indikačním papírkem hexaphan. Průvodce studiem – studijní předpoklady Tento materiál je určen studentům FVP, Ústavu nelékařských zdravotnických studií – oboru Všeobecná sestra nebo porodní asistentka a to jak prezenčního, tak kombinovaného studia Slezské univerzity v Opavě v prostředí IS SLU. Video s teoretickou částí a ukázkou přípravy pomůcek k odběru moče na biochemické a mikrobiologické vyšetření lze využít k přípravě studentů pro klinickou praxi. Také orientační zkouška indikačními papírky je pro praxi studentů přínosná. Využívá se především v ambulantní péči. Video se dotýká také specifik odběru moče u kojenců a batolat. Praxi studentů předchází praktická část výuky v odborných učebnách a mimo jiné teoretická příprava stran odběru biologického materiálu, psychologie nemocného, teorie ošetřovatelství, BOZP. Rychlý náhled studijního materiálu Video – 1. část se zaměřuje na teorii odběru moče k vyšetření biochemickému a kultivačnímu. Část je věnována také specifikům odběru moče u dětí. Ve 2. části videa jsou spolu s výkladem nachystány pomůcky pro odběry moče a provedena názorná zkouška moče indikačním papírkem. Ukázka pomůcek k odběru moče biochemicky u kojenců a batolat. Cíle STUDIJNÍHO MATERIÁLU Cílem tohoto studijního materiálu bude uvést studenty do teorie a částečně do praxe při odběru moče na vyšetření a vysvětlit specifika odběru moče u kojenců a batolat. · Student vysvětlí význam odběru moče na daná vyšetření · Student zná základní postupy odběru moče u dospělých i dětí · Student popíše úlohu sestry jako edukátora odběru moče u dospělých i dětí · Student používá správné metodické postupy odběru moče na biochemické i kultivační vyšetření · Student zná praktický postup a zhodnocení moče indikačním papírkem v prostředí ambulantní sféry · Student pracuje dle bezpečnostních a hygienických požadavků Klíčová STUDIJNÍHO MATERIÁLU Moč, biochemické vyšetření, mikrobiologické vyšetření, kvalitativní vyšetření, odběrová zkumavka, indikační papírek, orientační zkouška, odběrový sáček Čas potřebný ke studiu Stopáž studijního materiálu: 00:21:46 Doporučený čas ke studiu: cca 1hodina doporučená literatura HLUBKOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z ošetřovatelských postupů I., 2014. 1. vyd. Opava: Slezský univerzita v Opavě, 153 s. ISBN 987-80-7510-102-0. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Odběry moči na biochemické, mikrobiologické vyšetření, orientační zkouška indikačním papírkem Hexaphan Moč vyšetřujeme fyzikálně, chemicky, mikroskopicky a mikrobiologicky. Vyšetření moče znamená v klinické praxi nepostradatelný zdroj informací. Materiál odebíráme za účelem vlastního vyšetření sestrou, nebo se odebraná moč transportuje do laboratoře. Při fyzikálním vyšetření sestrou hodnotíme · Barvu · Množství (diuréza) · Příměsí · Zápach (metabolity spojené s kávou, česnekem, cibulí, diabetici, IMC..) · Zákal (soli, hlen) · Specifickou hustotu moče · Některé potraviny, léky, jedy, mohou kvalitu moče měnit. V rámci biochemického (kvalitativního) vyšetření vyšetřujeme · Glukózu, Ph moče (aciditu, alkalitu), bílkovinu, krev, bilirubin, ketolátky, žlučová barviva – urobilinogen, hormony, léky, přítomnost některých drog, amylázy, anorganické látky a kreatinin. · V rámci biochemického vyšetření vzorku moče zjišťujeme také mikroskopicky sediment v moči – buněčné a krystalické součásti moči. Mohou jimi být erytrocyty, leukocyty, epitelie. Žlutá zkumavka na biochemii. · V případě biochemického vyšetření moče za určitý časový úsek např. /24 hod provádíme kvantitativní vyšetření moče, u kterého zjišťujeme např. odpady iontů, množství bílkoviny, kreatininu, urey nebo kyseliny močové. Nutná je včasná a pečlivá příprava a poučení mobilního nemocného! (dítě x rodič). · Moč se odebírá do žluté zkumavky na biochemii + žádanka se základními údaji o nemocném + celkové množství moče, dobu sběru, váha, míra nemocného, požadavek vyšetření. Moč před odlitím vzorku vždy změřit a promíchat! Nejčastější kvantitativní vyšetření močového sedimentu se nazývá - Hamburgerův sediment – jedná se o sběr moči ve 3 hod. intervalech. Žlutá označená zkumavka na biochemii + žádanka. Sběrná nádoba k odběru moče za určitý časový úsek musí být: · Označená jménem nemocného, číslem pokoje · Čistá, suchá, opatřená víkem · Na dostupném místě v místnosti k tomu určené Pro vyšetření moče na biochemické vyšetření + sediment je vhodná ranní moč, ale v případě nutnosti lze odebrat i moč během dne. Orientační zkouška indikačním papírkem HexaPhan je hojně využívána především v ambulantní sféře. V případě patologického nálezu je potřeba transportovat vzorek do laboratoře k hlubšímu vyšetření. Obecné zásady při práci s indikačními proužky: · Ochrana před vlhkostí, světlem (oxidace) – pečlivě zavírat originální tubus · Vyjímat těsně před použitím · Dotýkat se pouze úchopové části · Pravidelná kontrola exspirace indikačních proužků · Ponořit do čerstvé moče celou indikační chemickou zónu a dobře, ale krátce smočit Postupy odběrů moče a orientační zkoušky viz video. 2 Pedagogicko didaktické poznámky Průvodce studiem Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 091 Zdravotní péče, 0913 Ošetřovatelství a porodní asistentství, 0922 Péče o děti a mládež, 0921 Péče o seniory a zdravotně postižené dospělé osoby Studenti se v rámci obecné výuky připravují na práci v týmu, která je zaměřena na prevenci, diagnostiku, léčbu, ošetřovatelskou, rehabilitační a dispenzární činnost v rozsahu své kvalifikace a odborné způsobilosti, poskytovanou dětem, dorostu, dospělým a seniorům. Profil studenta, mimo jiné, jednoznačně dotváří učivo předmětů teorie Ošetřovatelství a Ošetřování nemocných. Prakticko- teoretické předměty směřují studenty k poskytování aktivní a individuální ošetřovatelské péči a zaměřují se na holistické pojetí člověka. Neopomenutelné ve výuce studentů musí být vyučovací metody a předměty, které vedou k aktivní bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování si bezpečných pracovních postupů. Učivo musí být soustavně a pravidelně doplňováno o praktická cvičení v odborných učebnách, jež jsou žádoucí pro vstup do nemocničního nebo ambulantního prostředí. Je nutné vést studenty k iniciativnímu řešení modelových situací, získávání informací o nemocných tak, aby byli připraveni na aktivní účast na praktické výuce a klinické praxi na pracovištích. Studenti se budou ve výuce připravovat na schopnost efektivního sběru dat o nemocném, na základě kterých lze vhodně poskytovat ošetřovatelskou péči s důrazem na respektování osobnostních a kulturních specifik. Pozornost v teoreticko - praktické výuce musí být věnována ošetřovatelské péči založené na nejnovějších vědeckých poznatcích Důležité pro studium a studenty je efektivní aplikace didaktických informačně receptivních metod jako jsou - vysvětlení, ilustrace, instruktáž, ale také problémových metod, kdy vyučující předloží studentům „problém“. Každou praktickou činnost je podstatné vždy studentům předvést, než budou činnost provádět samostatně. Důraz je kladen na aktivní účast studentů s akcentací na rozvoj kritického myšlení. Od studentů je vyžadováno aktivní samostudium odborné literatury, časopisů a knih. Na výuku Ošetřovatelství a přiléhavých oborů navazuje klinická praxe, která probíhá v podmínkách zdravotnických zařízení. Primárním cílem této praxe pro studenty je další získávání a aplikace nabytých praktických i teoretických znalostí a dovedností a jejich uplatnění v přirozených podmínkách nemocničních a ambulantních zařízení. V klinických podmínkách dochází u studentů k postupnému zautomatizování výkonů, což představuje nejvyšší formu psychomotorických dovedností. Úkol k zamyšlení Zamyslete se, jak lze získat vzorek moče na biochemické vyšetření od imobilního nemocného, který nemá zaveden PMK. Kontrolní otázka 1. Vysvětlete postup při odběru moče na biochemické vyšetření + sediment 2. Vysvětlete: HexaPhan, kultivační vyšetření, střední proud moče 3. Jaký postup při odběru moče na kultivační vyšetření je preferován a proč? Samostatný úkol Nachystejte pomůcky k odběru moče kultivačně pro kojence a edukujte maminku dítěte o postupu odběru. Použitá Literatura CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 57s. ISBN 80-244-1418-X. HEČKOVÁ, G. Didaktické prostředky ve výuce ošetřovatelství na SZŠ. [online]. Olomouc, 2010 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Krejčovský. HLUBKOVÁ, Z. Vybrané kapitoly z ošetřovatelských postupů I., 2014. 1. vyd. Opava: Slezský univerzita v Opavě, 153 s. ISBN 987-80-7510-102-0. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kolektiv. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X KELNAROVÁ, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 2.ročník. 1.vyd. VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Přehled dostupných ikon Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Název: Základní ošetřovatelské postupy - Odběry moči na biochemické a mikrobiologické vyšetření, orientační zkouška indikačním papírkem HEXAPHAN Autor: Mgr. Petra Šimánková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 11 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.