Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Základní ošetřovatelské postupy – Odběr stolice kultivačně, na parazitologické vyšetření a průkaznost Helicobacter pylori Průvodní list studijního materiálu Petra Šimánková Opava 20 21 Obsah 1 Odběr stolice kultivačně, na parazitologické vyšetření a průkaznost Helicobacter pylori. 3 2 Pedagogicko didaktické poznámky.. 7 Použitá Literatura.. 9 Přehled dostupných ikon.. 10 1 Odběr stolice kultivačně, na parazitologické vyšetření a průkaznost Helicobacter pylori Průvodce studiem – studijní předpoklady Tento materiál je určen studentům FVP, Ústavu nelékařských zdravotnických studií – oboru Všeobecná sestra nebo porodní asistentka a to jak prezenčního, tak kombinovaného studia Slezské univerzity v Opavě v prostředí IS SLU. Video s krátkou teoretickou vsuvkou a ukázkou přípravy pomůcek a postupů při odebírání stolice na vyšetření lze využít pro výuku teoreticko –praktických znalostí a dovedností studentů. Rychlý náhled studijního materiálu Video je pojato jako teoreticko – praktické. V krátké teoretické části se dotýká oblastí možností a druhů laboratorních vyšetření stolice a fyzikálního hodnocení stolice sestrou. Druhá část je věnována přípravě pomůcek, pacienta, jeho edukaci, ale také edukaci rodičů v případě odběru stolice u dítěte a stručného popisu postupu při odběrech stolice. Cíle STUDIJNÍHO MATERIÁLU · Student zná druhy laboratorních vyšetření stolice · Student vysvětlí význam odběru stolice · Student popíše úlohu sestry v procesu odběru stolice na dané vyšetření · Student používá správné metodické postupy při odběru stolice · Student zná postup přípravy sestry, pacienta · Je schopen odborně edukovat jak nemocného, tak rodinné příslušníky v rámci ambulantních odběrů · Pojmenuje pomůcky připravené pro odběr stolice · Student pracuje dle bezpečnostních a hygienických požadavků Klíčová STUDIJNÍHO MATERIÁLU Stolice, kultivační vyšetření, parazitologické vyšetření, Helicobacter pylori, výtěrovky, sklíčka Čas potřebný ke studiu Stopáž studijního materiálu: 00:12:02 Doporučený čas ke studiu: cca 60 minut doporučená literatura JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. Další zdroje – rozšiřující literatura VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, V., OTRADOVCOVÁ, I., a KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada Publishing, 2015. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3421-7. Vyšetření stolice poskytuje informace o trávení, resorpci a dalších biochemických procesech v trávicím traktu v četně krvácení do GIT. Stolice se laboratorně vyšetřuje na: • Parazitologické (roupy) • Mikroskopické (vyš. stolice na zbytky, tuky) • Bakteriologické vyšetření (helicobacter pylori, salmonela) • Kvalitativní vyšetření stolice - okultní krvácení Příprava pacienta – informace o postupu při defekaci a odběru stolice, případně omezení stran laxantiva, střevní absorbens. Imobilní nemocný – odběr plně koordinuje sestra Fyzikální vyšetření stolice • Množství – při insuficienci pankreatu – objemná stolice • Tvar – zpomalená resorpce – stolice může mít různý tvar např. stužkovitá, normální - formovaná • Konzistence – vodnatá, řidší, průjmová, stříkaná, tuhá, mazlavá • Barva, příměsí – acholická, například při poruše tvorby žluče, meléna – dehtová stolice při krvácení z horního úseku GIT, enteroragie – čerstvá krev ve stolici • Zápach – hnilobný, kyselý – např. při rotavirovém onemocnění Pomůcky • Podložní mísa, inkontinenční pomůcka – imobilní pacient • Nočník, toaleta (podle druhu) – u mobilního pacienta, dítě • Sterilní kontejnery na odběr stolice s lopatkou červené, bílé barvy – označená štítkem • Ochranné rukavice • Buničitá vata, emitní miska • Dezinfekce na ruce • Dokumentace nemocného Helicobacter pylori · Patogenní bakterie, napadá žaludeční sliznici · Hojně rozšířená infekce · Test ve stolici je stále využíván především v ambulantní péči u dětí · Neinvazivní metoda první volby při podezření na pozitivitu, užívá je jako pomocný test v diagnostice, nebo ke zhodnocení efektivity terapie · Dechový test, biopsie žaludeční sliznice 2 Pedagogicko didaktické poznámky Průvodce studiem Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 091 Zdravotní péče, 0913 Ošetřovatelství a porodní asistentství, 0922 Péče o děti a mládež, 0921 Péče o seniory a zdravotně postižené dospělé osoby Studenti se v rámci obecné výuky připravují na práci v týmu, která je zaměřena na prevenci, diagnostiku, léčbu, ošetřovatelskou, rehabilitační a dispenzární činnost v rozsahu své kvalifikace a odborné způsobilosti, poskytovanou dětem, dorostu, dospělým a seniorům. Profil studenta, mimo jiné, jednoznačně dotváří učivo předmětů teorie Ošetřovatelství a Ošetřování nemocných. Prakticko- teoretické předměty směřují studenty k poskytování aktivní a individuální ošetřovatelské péči a zaměřují se na holistické pojetí člověka. Neopomenutelné ve výuce studentů musí být vyučovací metody a předměty, které vedou k aktivní bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a osvojování si bezpečných pracovních postupů. Učivo musí být soustavně a pravidelně doplňováno o praktická cvičení v odborných učebnách, jež jsou žádoucí pro vstup do nemocničního nebo ambulantního prostředí. Je nutné vést studenty k iniciativnímu řešení modelových situací, získávání informací o nemocných tak, aby byli připraveni na aktivní účast na praktické výuce a klinické praxi na pracovištích. Studenti se budou ve výuce připravovat na schopnost efektivního sběru dat o nemocném, na základě kterých lze vhodně poskytovat ošetřovatelskou péči s důrazem na respektování osobnostních a kulturních specifik. Pozornost v teoreticko - praktické výuce musí být věnována ošetřovatelské péči založené na nejnovějších vědeckých poznatcích. Důležité pro studium a studenty je efektivní aplikace didaktických informačně receptivních metod jako jsou - vysvětlení, ilustrace, instruktáž, ale také problémových metod, kdy vyučující předloží studentům „problém“. Každou praktickou činnost je podstatné vždy studentům předvést, než budou činnost provádět samostatně. Důraz je kladen na aktivní účast studentů s akcentací na rozvoj kritického myšlení. Od studentů je vyžadováno aktivní samostudium odborné literatury, časopisů a knih. Na výuku Ošetřovatelství a přiléhavých oborů navazuje klinická praxe, která probíhá v podmínkách zdravotnických zařízení. Primárním cílem této praxe pro studenty je další získávání a aplikace nabytých praktických i teoretických znalostí a dovedností a jejich uplatnění v přirozených podmínkách nemocničních a ambulantních zařízení. V klinických podmínkách dochází u studentů k postupnému zautomatizování výkonů, což představuje nejvyšší formu psychomotorických dovedností. Úkol k zamyšlení Proč je člověk po proběhlé salmonelóze považován za neinfekčního až po 3 po sobě jdoucích negativních výtěrech z konečníku? Kontrolní otázka 1. Vysvětlete význam a postup při odběru stolice na parazity 2. Popište pomůcky k odběru stolice na kultivační vyšetření 3. V čem spočívá rozdílnost výtěrových zkumavek? Samostatný úkol Připravte edukační materiál pro rodiče týkající se postupu odběru stolice na parazity. Sklíčko, výtěrová štětička. Použitá Literatura CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 57s. ISBN 80-244-1418-X. HEČKOVÁ, G. Didaktické Prostředky Ve Výuce Ošetřovatelství na SZŠ. [online]. Olomouc, 2010 [cit. 2020-12-17]. Dostupné z: . Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lubomír Krejčovský. JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence. 1. vyd. Praha: Fakultní [3]nemocnice v Motole, 2012. 411 s. ISBN 978-80-87347-13-3. KALHOUS, Z., OBST, O. a kolektiv. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I: obecná část. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3419-4. VYTEJČKOVÁ, R. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II: speciální část. Praha: Grada, 2013. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3420-0. Přehled dostupných ikon Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Název: Základní ošetřovatelské postupy - Odběr stolice kultivačně, na parazitologické vyšetření a průkaznost Helicobacter pylori Autor: Mgr. Petra Šimánková Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 11 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.