Časový rámec poradenského setkání Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 ČASOVÝ RÁMEC PORADENSKÉHO SETKÁNÍ Přednášející PhDr. Mgr. Naděžda Špatenková, Ph.D., MBA Časový rámec prvního setkání Minimálně dvě hodiny, maximálně tři hodiny. Časový rámec prvního setkání Poradci pro pozůstalé i klienti jsou často zpočátku překvapeni myšlenkou, že „musí“ zaplnit dvě hodiny. ◦Poradci pro pozůstalé: protože jim chybí důvěra ve své schopnosti, ◦ ◦Pozůstalí: protože si nedokáží představit, že by mluvili o své bolesti tak dlouho bez přerušení. Časový rámec prvního setkání Dvě hodiny se ve většině psychoterapeutických setkáních zdají nekonečné, ale dvě hodiny v sezení s pozůstalými uplynou jako nic. Časový rámec prvního setkání Ideál není vždy možný, ale šikovný poradce pro pozůstalé může dosáhnout kýženého efektu i přes jiný časový rámec. Časový rámec dalšího setkání Následující setkání mohou být kratší, ideálně někde mezi 1 a 2 hodinami. Časový rámec dalšího setkání Děti, dospívající a relativně nemluvní dospělí (je jich překvapivě málo) mohou potřebovat 1 až 1,5 hodiny. Časový rámec dalšího setkání Časový rámec ale není pevně daný. Optimální je, dát si na každého klienta dvě hodiny, a při počátečním kontraktování může zaznít něco jako: „Máme na naše dnešní setkání dvě hodiny a můžeme využít tolik nebo tak málo z tohoto času, kolik bude potřeba“. Časový rámec dalšího setkání Mnoho klientů by s radostí využilo i víc… Design poradenství pro pozůstalé Prezenčně: ◦Individuální ◦Skupinové ◦Hromadné ◦ Distanční: ◦Telefon ◦Online ◦Chat ◦ Distanční forma pomoci Permanentní nebo převažující oddělení interventa a klienta ◦(De)institucionalizace ◦Využívání technických prostředků ◦Nízké náklady ◦Vysoká dostupnost ◦Široká škála využití Výhody Kontakt, podpora a opora ◦Uklidnění a uvolnění, povzbuzení, úlevu ◦Radu, případně informaci ◦Ventilaci emocí ◦Eliminaci napětí ◦Redukci pocitu ohrožení ◦Nový náhled na problém ◦Rozšíření spektra možností řešení problému ◦A to ještě zdaleka není vyčerpán repertoár, který distanční formy pomoci umožňují… Nevýhody Absence vizuálního klíče ◦Redukce informací o klientovi ◦Časový stres ◦Přerušení kontaktu ◦Nedostatečná zpětná vazba ◦Náročnost Využití internetu Internet: ◦specifické komunikační médium, ◦rozšiřuje možnosti kontaktu s klientem Výhody internetu Okamžitá pomoc ◦Snadná dostupnost ◦Bezbariérovost ◦Bezpečí a kontrola klienta ◦Nízké náklady ◦Anonymita ◦Otevírání těžkých témat ◦Pro mladé přirozené ◦Jiné výhody… Využití internetu 1. komunikace přes webové stránky, 2. e-mailová korespondence, 3. chatová komunikace, 4. internetová telefonie. internetového poradenství, krizové intervence, terapie on-line. Chat ještě více nízkoprahový levný dostupný z jakéhokoli místa „na síti“, otevřený například i osobám s vadou řeči, případně neslyšícím nestigmatizující díky tomu klient lépe a snáze komunikuje s poradcem na úrovní rovný s rovným Chat - nevýhody Zdlouhavé Čtení mezi řádky Nepochopení Doptávání Náročné pro poradce Příliš anonymní Úvodní stránka e-linka http://elinka.iporadna.cz/ Úvodní stránka e-linka http://elinka.iporadna.cz/ Děkuji za pozornost. Literatura Špatenková, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, 2017. ŠPATENKOVÁ, N. a kol. O posledních věcech člověka. Praha: Galén, 2014. Špatenková, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada Publishing, 2013. Operátor audio-video záznamu Eva Solanská Cooperátor Naděžda Špatenková 2020