Detailed Information on Publication Record
2021
Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení
DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORINBasic information
Original name
Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení
Name in Czech
Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení
Name (in English)
Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities
Authors
DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/21:A0000309
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
přehledová studie; sociální bariéry; specifické poruchy učení; žáci; učitelé; rodina
Keywords in English
literature review; social barriers; specific learning disabilities; pupils; teachers; family
Tags
Reviewed
Změněno: 22/1/2024 21:59, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
V originále
Přehledová studie analyzuje devět odborných statí, jež se soustředí na problematiku sociálních bariér u žáků a studentů se specifickými poruchami učení. Při identifikaci nejvýznamnějších znaků a vlastností žáků a studentů se specifickými poruchami učení v edukačním procesu si musíme uvědomit, které oblasti mají významný vliv na proces učení. Do popředí vstupuje úroveň motoriky, úroveň paměti a rozumových schopností, lateralita, vnímání, prostorová orientace, učební strategie vykazující kompetenci samostatného učení, komunikace a sociální vztahy. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií se ukázalo, že sociální bariéry žáků a studentů se specifickými poruchami učení se prolínají celým jejich vzděláváním od počátku až do období přechodu na vysokou školu. Žáci a studenti se specifickými poruchami učení jsou nejvíce ovlivnění oblastí vztahů k nejbližšímu okolí a k sobě samým.
In English
Literature review analyzes nine specialized papers, which are focused on issues of social barriers of pupils and students with specific learning disabilities. In identifying the most important features and characteristics of pupils and students with specific learning disabilities in the educational process, we need to recognize which areas have a significant impact on the learning process. At the forefront comes the level of motor skills, the level of memory and intellectual abilities, laterality, perception, spatial orientation, learning strategies showing the competence of self-learning, communication, and social relations. Based on the results of foreign research studies, it turned out that the social barriers of pupils and students with specific learning disabilities overlap their entire education from the beginning to the period of transition to higher education. Pupils and students with specific learning disabilities are most influenced by areas of relationship to their immediate surroundings and to themselves.