J 2021

Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení

DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN

Basic information

Original name

Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení

Name in Czech

Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení

Name (in English)

Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities

Authors

DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/21:A0000309

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

přehledová studie; sociální bariéry; specifické poruchy učení; žáci; učitelé; rodina

Keywords in English

literature review; social barriers; specific learning disabilities; pupils; teachers; family

Tags

Reviewed
Změněno: 22/1/2024 21:59, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Abstract

V originále

Přehledová studie analyzuje devět odborných statí, jež se soustředí na problematiku sociálních bariér u žáků a studentů se specifickými poruchami učení. Při identifikaci nejvýznamnějších znaků a vlastností žáků a studentů se specifickými poruchami učení v edukačním procesu si musíme uvědomit, které oblasti mají významný vliv na proces učení. Do popředí vstupuje úroveň motoriky, úroveň paměti a rozumových schopností, lateralita, vnímání, prostorová orientace, učební strategie vykazující kompetenci samostatného učení, komunikace a sociální vztahy. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií se ukázalo, že sociální bariéry žáků a studentů se specifickými poruchami učení se prolínají celým jejich vzděláváním od počátku až do období přechodu na vysokou školu. Žáci a studenti se specifickými poruchami učení jsou nejvíce ovlivnění oblastí vztahů k nejbližšímu okolí a k sobě samým.

In English

Literature review analyzes nine specialized papers, which are focused on issues of social barriers of pupils and students with specific learning disabilities. In identifying the most important features and characteristics of pupils and students with specific learning disabilities in the educational process, we need to recognize which areas have a significant impact on the learning process. At the forefront comes the level of motor skills, the level of memory and intellectual abilities, laterality, perception, spatial orientation, learning strategies showing the competence of self-learning, communication, and social relations. Based on the results of foreign research studies, it turned out that the social barriers of pupils and students with specific learning disabilities overlap their entire education from the beginning to the period of transition to higher education. Pupils and students with specific learning disabilities are most influenced by areas of relationship to their immediate surroundings and to themselves.