DOSTALOVÁ, Eva and Jan VIKTORIN. Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení (Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, vol. 10, No 2, p. 53-65. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení
Name in Czech Sociální bariéry u žáků a studentů se specifickými poruchami učení
Name (in English) Social Barriers of Pupils and Students with Specific Learning Disabilities
Authors DOSTALOVÁ, Eva (203 Czech Republic) and Jan VIKTORIN (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, 2585-7363.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/21:A0000309
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech) přehledová studie; sociální bariéry; specifické poruchy učení; žáci; učitelé; rodina
Keywords in English literature review; social barriers; specific learning disabilities; pupils; teachers; family
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 22/1/2024 21:59.
Abstract
Přehledová studie analyzuje devět odborných statí, jež se soustředí na problematiku sociálních bariér u žáků a studentů se specifickými poruchami učení. Při identifikaci nejvýznamnějších znaků a vlastností žáků a studentů se specifickými poruchami učení v edukačním procesu si musíme uvědomit, které oblasti mají významný vliv na proces učení. Do popředí vstupuje úroveň motoriky, úroveň paměti a rozumových schopností, lateralita, vnímání, prostorová orientace, učební strategie vykazující kompetenci samostatného učení, komunikace a sociální vztahy. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií se ukázalo, že sociální bariéry žáků a studentů se specifickými poruchami učení se prolínají celým jejich vzděláváním od počátku až do období přechodu na vysokou školu. Žáci a studenti se specifickými poruchami učení jsou nejvíce ovlivnění oblastí vztahů k nejbližšímu okolí a k sobě samým.
Abstract (in English)
Literature review analyzes nine specialized papers, which are focused on issues of social barriers of pupils and students with specific learning disabilities. In identifying the most important features and characteristics of pupils and students with specific learning disabilities in the educational process, we need to recognize which areas have a significant impact on the learning process. At the forefront comes the level of motor skills, the level of memory and intellectual abilities, laterality, perception, spatial orientation, learning strategies showing the competence of self-learning, communication, and social relations. Based on the results of foreign research studies, it turned out that the social barriers of pupils and students with specific learning disabilities overlap their entire education from the beginning to the period of transition to higher education. Pupils and students with specific learning disabilities are most influenced by areas of relationship to their immediate surroundings and to themselves.
PrintDisplayed: 26/8/2024 04:24