J 2021

“Their hour will be his hour”: Margaret Atwood’s Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays

KRAJNÍK, Filip a Michaela WEISS

Základní údaje

Originální název

“Their hour will be his hour”: Margaret Atwood’s Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays

Autoři

KRAJNÍK, Filip a Michaela WEISS

Vydání

Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, Univerzita Hradec Králové, 2021, 2336-3347

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova anglicky

Margaret Atwood; Renaissance Revenge Plays; Shakespeare; The Tempest

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 13. 1. 2022 08:35, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.

Anotace

V originále

Although an openly radical re-imagination of Shakespeare’s The Tempest, Margaret Atwood’s Hag-Seed (2016) is in many ways faithful to the Renaissance roots of its model. Streamlining the convoluted plot of the original and narrating it chiefly from the perspective of the story’s protagonist, Felix Phillips (the “Prospero” of the novel), Atwood’s text is centred on the motifs of (in)justice and personal revenge. This article argues that to emphasise her interpretation of the Shakespeare play, Atwood employs a number of conventional elements of Elizabethan and Jacobean revenge plays – such as the metatheatrical techniques, the strong character of the avenger, the presence of the ghost and the avenger’s death – making her novel not only a modernised version of Shakespeare’s The Tempest, but also a revival, of a kind, of a whole dramatic genre, whose popularity peaked in the late 16th and early 17th centuries and whose conventions permeate the structure of Hag-Seed’s narrative.