2021
“Their hour will be his hour”: Margaret Atwood’s Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
KRAJNÍK, Filip a Michaela WEISSZákladní údaje
Originální název
“Their hour will be his hour”: Margaret Atwood’s Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
Autoři
KRAJNÍK, Filip a Michaela WEISS
Vydání
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, Univerzita Hradec Králové, 2021, 2336-3347
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova anglicky
Margaret Atwood; Renaissance Revenge Plays; Shakespeare; The Tempest
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 13. 1. 2022 08:35, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.
Anotace
V originále
Although an openly radical re-imagination of Shakespeare’s The Tempest, Margaret Atwood’s Hag-Seed (2016) is in many ways faithful to the Renaissance roots of its model. Streamlining the convoluted plot of the original and narrating it chiefly from the perspective of the story’s protagonist, Felix Phillips (the “Prospero” of the novel), Atwood’s text is centred on the motifs of (in)justice and personal revenge. This article argues that to emphasise her interpretation of the Shakespeare play, Atwood employs a number of conventional elements of Elizabethan and Jacobean revenge plays – such as the metatheatrical techniques, the strong character of the avenger, the presence of the ghost and the avenger’s death – making her novel not only a modernised version of Shakespeare’s The Tempest, but also a revival, of a kind, of a whole dramatic genre, whose popularity peaked in the late 16th and early 17th centuries and whose conventions permeate the structure of Hag-Seed’s narrative.