V originále
Sexualita je součástí života každého člověka a spadá mezi elementární lidské potřeby, které provází člověka po celý jeho život, proto by neměla být potlačována, ale určitým způsobem rozvíjena a následně také uspokojována. Pojmy jako dospívání, milování, pohlavně přenosné choroby, gynekologické problémy, antikoncepce, menstruace, hygienické menstruační pomůcky, těhotenství, návštěva gynekologa, preventivní gynekologická prohlídka jsou nedílnou součástí života dívek a žen. K tomu, aby každá dívka či žena těmto pojmům správně porozuměla, je důležitá edukace v oblasti sexuálního zdraví a gynekologické prevence. Edukace by měla proběhnout u všech dívek, s ohledem na jejich věk a postižení. Otázka lidské sexuality byla po mnoho let tabuizována a řada lidí má problém přijmout vlastní sexualitu i v dnešním vyspělém světě. Ještě větší kontroverzi sexualita vyvolává u osob s mentálním postižením, jejichž sexuální chování může být pro intaktní populaci nevhodné a nepřijatelné. Rodiče mentálně postižených dívek často neví, kam a na koho se obrátit pro odbornou radu, kdo by mentálně postiženým dívkám adekvátně vysvětlil problematiku dospívání, gynekologické prevence a sexuálního zdraví a tím minimalizoval také strach.
In English
Sexuality is part of every person's life and it is one of the elementary human needs that accompany a person throughout his or her life, therefore it should not be suppressed, but in some way developed and then also satisfied. Concepts such as adolescence, lovemaking, sexually transmitted diseases, gynaecological problems, contraception, menstruation, hygienic menstrual aids, pregnancy, visiting a gynaecologist and preventive gynaecological examinations are an integral part of girls' and women's lives. Sexual health and gynaecological prevention education is important for every girl or woman to understand these concepts correctly. Education should take place for all girls, taking into account their age and disability. The issue of human sexuality has been taboo for many years and many people have difficulty accepting their own sexuality even in today's developed world. Sexuality is even more controversial for people with intellectual disabilities, whose sexual behaviour may be inappropriate and unacceptable to the able-bodied population. Parents of girls with intellectual disabilities often do not know where and to whom to turn for professional advice that adequately explains adolescence, gynaecological prevention and sexual health issues to girls with intellectual disabilities and minimises fear.