Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{53762, author = {Cindlerová, Jana}, article_location = {Olomouc}, article_number = {June 2021}, keywords = {Karel Hugo Hilar; melodrama; Hippodamia; Th e Courtship of Pelops; Th e Reconciliation of Tantalus; Th e Death of Hippodamia; National Th eatre Prague; staging}, language = {cze}, issn = {2787-9186}, journal = {Musicologica Olomucensia}, title = {Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila}, url = {http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/}, volume = {33}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 53762 AU - Cindlerová, Jana PY - 2021 TI - Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila JF - Musicologica Olomucensia VL - 33 IS - June 2021 SP - 192-213 EP - 192-213 PB - Palacký University, Olomouc SN - 27879186 KW - Karel Hugo Hilar KW - melodrama KW - Hippodamia KW - Th e Courtship of Pelops KW - Th e Reconciliation of Tantalus KW - Th e Death of Hippodamia KW - National Th eatre Prague KW - staging UR - http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/ N2 - Tématem stati je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888–1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie – obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení. Jevištní dílo (jak ve smyslu Hilarovy inscenace, tak celé trilogie), které představuje nejen významnou položku, ale přímo mezník v dosavadní soudobé inscenační tradici Fibichova a Vrchlického díla, se setkalo s mimořádným ohlasem ze strany kritické obce i návštěvnické veřejnosti – a především do značné míry (znovu) etablovalo melodrama jako specifi cký hudebně-divadelní druh: po úspěchu prvního uvedení stejně jako inscenace z počátku století i všech reprezentativních příležitostných provedení (včetně mezinárodních) – ale také deset let po pozoruhodné verzi ryze činoherní, v níž se Jaroslav Kvapil, Hilarův předchůdce na postu uměleckého šéfa a rovněž režisér především činoherní, vzdal Fibichovy hudby. Bez nadsázky lze proto říci – slovy soudobého kritika –, že „v Námluvách Hilar vzkřísil životnost melodramatu“. Právě na kritickou refl exi specifi ckého divadelního tvaru v dobovém kontextu je v příspěvku zaměřena pozornost především: spolu se scénickou a režijní podobou díla, které představovalo – slovy jiného soudobého kritika – „na Národním divadle ovšem také tvůrčí čin. A to tvůrčí čin především dvou umělců: Ostrčila a Hilara“. ER -
CINDLEROVÁ, Jana. Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila (Hippodamia: A True Act of Crea vity by Karel Hugo Hilar and Otakar Ostrčil). \textit{Musicologica Olomucensia}. Olomouc: Palacký University, Olomouc, vol.~33, June 2021, p.~192-213. ISSN~2787-9186. 2021.
|