J 2021

Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta

ZAPLETAL, Miloš

Basic information

Original name

Hudebně-muzejní prezentace z pohledu Vladimíra Helferta

Name (in English)

Music-museum presentation from the perspective of Vladimír Helfert

Authors

ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Opus musicum, 2021, 0862-8505

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

stránky časopisu

RIV identification code

RIV/47813059:19240/21:A0000857

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords in English

Helfert; music museum; music archive; presentation; musealization; music museology; museology; Moravian Museum; Janáček;

Tags

ÚHV

Tags

Reviewed
Změněno: 4/12/2021 10:07, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Vladimír Helfert neuvažoval o hudebním muzejnictví jako o autonomní činnosti, nýbrž jako o činnosti přidružené k hudebně-historickému výzkumu. Hudební muzeum je Helfertovi základní institucí umožňující hudebně-historiografickou práci, a sice shromažďováním, evidencí, ochranou a výzkumem hudebních památek, najmě ovšem notovaných hudebnin. Vzhledem k tomu i Helfertovo pojetí hudebně-muzejní prezentace zohledňovalo především tento typ artefaktů. Muzejní práce s notovými materiály má podle něj vrcholit dvěma způsoby prezentace: jednak edicí, určenou především odborné veřejnosti, jednak rozezněním, určeným především veřejnosti laické. Ideálem hudebně-muzejní prezentace je pak stylově přiměřená interpretace odborně zpraco-vaných notových materiálů. A s ohledem na tuto službu pojímá Helfert i muzealizaci historických hudebních nástrojů, bez nichž mu není adekvátní oživení hudebních památek myslitelné.

In English

Vladimír Helfert did not view music museum work as an autonomous activity, but as an activity linked with musical-historical research. For Helfert, a music museum is the basis institution enabling musical-historical work, this being the collecting, cataloguing and research of musical artefacts, in particular musical notation. Helfert’s concept of musical-historical presentation primarily took into account this type of artefact. Museum work with notation material was supposed to, in his view, culminate with two types of presentations: on the one hand, editions, designated primarily for the specialised public, and on the other hand, recognition, directed primarily at the lay public. Ideal musical-historical presentation was consequently stylistically appropriate interpretation of specialised treated notation materials. Helfert also conceived the museum treatment of musical instruments in light of this service, without which the adequate enlivening of musical artefacts would be inconceivable.
Displayed: 25/12/2024 10:11