k 2021

Základní typologie hudebně-muzeálních institucí

ZAPLETAL, Miloš

Basic information

Original name

Základní typologie hudebně-muzeálních institucí

Name (in English)

A fundamental typology of music-museal institutions

Authors

ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

International Musicological Colloquium Brno „Hudba a její paměť: Péče o hudební prameny“ 2021

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/47813059:19240/21:A0000859

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords in English

music museum; music library; music librarianship; museology;

Tags

Tags

International impact
Changed: 4/12/2021 10:37, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Abstract

V originále

Muzeum, knihovna, archiv – tři hlavní typy institucí, označovaných dnes přívlastkem „paměťové“. Toto pojmové rozlišení se nejeví zvláště problematickým ani z pohledu obecné muzeologie, ani knihovní vědy či archivistiky (a příslušné legislativy a praxe). Problematickým se stává až prizmatem některých muzeologií speciálních, a sice těch, které se do velké míry zabývají muzealizací „dvojrozměrných“, listinných a quasi-knižních věcí, a tudíž si z hlediska svého předmětu musejí vyjasnit poměr k institucím typu knihovna a archiv. V žádné jiné muzeologii není tento problém zřetelnější než v té hudební. Terminologický a konceptuální chaos zapříčiňuje rozpaky nad otázkou, zda vůbec hudební knihovny spadají do předmětného pole této subdisciplíny (a případně jak), a zda je lze zahrnout do téhož pojmu „hudebního muzea“ jako muzea hudebních nástrojů nebo památníky skladatelů. Vše ještě více komplikuje stále oblíbené sousloví „hudební archiv“. V navrhovaném příspěvku vymezuji hudební muzeum a hudební knihovnu jako dva základní, vzájemně se doplňující typy hudebně-muzeálních institucí, a navrhuji, proč a jakým způsobem by měla hudební muzeologie oba tyto typy činit předmětem svého zájmu.