D 2021

Postoj generací k rybnikářství v kontextu cestovního ruchu

BOTLÍKOVÁ, Milena

Basic information

Original name

Postoj generací k rybnikářství v kontextu cestovního ruchu

Name in Czech

Postoj generací k rybnikářství v kontextu cestovního ruchu

Name (in English)

Attitudes of generations to fish farming in the context of tourism

Authors

BOTLÍKOVÁ, Milena (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

XXIV. Brno, International Colloquium on Regional Sciences, p. 301-307, 7 pp. 2021

Publisher

Masarykova univerzita v Brně

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50701 Cultural and economic geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19240/21:A0000963

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-210-9896-1

Keywords (in Czech)

cestovní ruch; rybářství; postoje; generace YZ

Keywords in English

tourism; fisheries; attitudes; generation YZ

Tags

International impact, Reviewed

Links

DG18P02OVV057, research and development project.
Změněno: 27/4/2022 10:45, Ing. Pavla Víchová

Abstract

V originále

Cílem článku bylo identifikovat úroveň asociace mezi rybnikářstvím a vybranými atributy, zejména z oblasti turismu, tradic nebo základních funkcí rybníků mezi generacemi, prioritně generacemi YZ. Dále bylo cílem ověřit, zda existují statisticky významné rozdíly mezi asociacemi generací pomocí testu Kruskal - Wallis. Analýza dotazníkového šetření ukázala, že vazba mezi rybnikařením a vybranými atributy s nadcházejícími generacemi klesá. Více než cestovním ruchem si mladá generace vybavuje rybníky s tradičními vánočními svátky, ryby na talíři s rybnikářstvím. Tyto nové generace (YZ) budou tvořit významný segment cestovního ruchu. Pro rozvoj rybářské turistiky je nutné identifikovat povědomí o rybářství, vytvářet produkty a komunikační strategie šité na míru těmto generacím, podporovat spolupráci s influencery, využívat Facebook, Instagram nebo stimulovat poptávku pomocí rybí gastronomie a výlovů rybníků, které jsou mladší generaci nejblíže.

In English

The aim of the article was to identify the level of association between fishing and selected attributes, especially from the field from tourism, traditions or basic functions of ponds, especially the between generation of YZ. Furthermore, the aim was to verify whether there are statistically significant differences between the associations of generations using the Kruskal - Wallis test. The analysis of the questionnaire survey showed that the connection between fish farming and selected attributes with the coming generations is decreasing. More than tourism, the young generation recalls ponds with traditional Christmas holidays, fish on a plate with fishing ponds. These new generations (YZ) will form a significant segment of tourism. For the development of fishing tourism, it is necessary to create products and communication strategies tailored to these generations, cooperate with influencers, use Facebook, Instagram or stimulate demand with the help of fish gastronomy and catch, which are closest to the younger generation.