e 2021

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

ŠIMÁNKOVÁ, Petra

Basic information

Original name

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Name in Czech

Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství

Name (in English)

Fundamentals of pedagogy and education in nursing

Edition

Opava, 93 pp. Distanční text, 2021

Publisher

neuveden

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

30200 3.2 Clinical medicine

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

Pedagogika- výchova- didaktika- učení –andragogika – gerontagogika – docilita - didaktické zásady – edukace – komunikace – sestra – edukant – edukátor - fáze edukačního procesu - ošetřovatelský proces

Keywords in English

.Pedagogy- education- didactics- learning -andragogy - gerontagogy - gerontagogy - excellence - didactic principles - education - communication - nurse - educator - educator - stages of the educational process - nursing process
Změněno: 7/4/2022 08:46, Jana Tamfalová

Abstract

V originále

Tento text plní funkci studijní opory pro předmět Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Základem péče o pacienta/klienta, rodinu, komunitu či jednotlivce, je holistický přístup, který uplatňují odborníci z řad zdravotníků, sociálních pracovníků a ostatních profesionálů, kteří pečují o člověka ve zdraví i nemoci, podporují, udržují a navracejí zdraví. Aplikovaným oborem ošetřovatelství je Edukace v ošetřovatel-ství, která se zabývá výchovou, vzděláváním a učením pacientů, klien-tů, jednotlivců i komunitních skupin. Edukace se týká také zdravé po-pulace, osobní účasti každého jednotlivce na preventivním působení v péči o zdraví, jeho ochrany, podpory a udržování zdraví jak tělesného, tak duševního. Edukace, jeli efektivní a cílená může nejen ovlivnit hodnotový systém člověka edukovaného, může ale také vyvolat změny v oblasti znalostí, poznatků, postojů, dovedností a přinést posun v pře-svědčení a postojích člověka vzhledem ke svému zdraví a životu. Smyslem promyšlené a předem vhodně připravené edukace je získat potřebné zručnosti, podpořit pozitivní rozhodnutí, které člověk preferu-je ve zdraví nebo v nemoci. Tato studijní opora seznamuje studenty se základními pojmy, souvislostmi a vede čtenáře k osvojení si žádoucích znalostí, dovedností a kompetencí v oblasti edukační činnosti v rámci ošetřovatelského procesu.

In English

This text serves as a study guide for the course Foundations of Pedagogy and Education in Nursing. The foundation of patient/client, family, community, or individual care is a holistic approach applied by health care professionals, social workers, and other professionals who care for, support, maintain, and restore health in health and illness. The applied field of nursing is Education in Nursing, which deals with the education, training and teaching of patients, clients, individuals and community groups. Education is also concerned with healthy post-treatment, the personal participation of each individual in preventive health care, and the protection, promotion and maintenance of both physical and mental health. Education, if effective and targeted, can not only influence the value system of the person being educated, but can also bring about changes in knowledge, insights, attitudes, skills and bring about a shift in a person's re-convictions and attitudes towards his/her health and life. The purpose of a thoughtful and well-prepared education is to acquire the necessary skills, to support the positive choices one prefers to make in health or illness. This study guide introduces students to basic concepts, contexts, and guides readers to acquire the desired knowledge, skills, and competencies in the educational process of nursing. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)