Detailed Information on Publication Record
2021
Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts
PRÁGER, Libor and Václav ŘEŘICHABasic information
Original name
Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts
Name in Czech
Didaktické konotace ilustrací v učebnicích
Authors
PRÁGER, Libor (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Václav ŘEŘICHA (203 Czech Republic)
Edition
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2021, 1213-7758
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19240/21:A0000897
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
ilustrace; didaktický kód; emise; transmise; efekt učení; vizuální prostředí; učebnice; konotace
Keywords in English
adjunct pictorials; didactic code; emission; transmission; learning effect; visual environment; textbooks; connotations
Tags
Reviewed
Změněno: 5/1/2022 21:29, PhDr. Libor Práger, Ph.D.
V originále
The article Didactic Connotations of Text-book Pictorial Adjuncts suggests a theoretical basis for development and assessment of didactic effect of pictorial adjuncts in foreign language textbooks. Barthes's (1977) theoretical interpretation of a press photograph message in three stages, a source of emission, a channel of transmission and a point of reception, is compared to textbook pictorial adjuncts that need to undergo didactic treatment in the first two stages; only then learning effect at the point of reception may be achieved. Comprehensive studies of pictorial adjuncts were written twenty or thirty years ago and the recent preference for photographs without didactic treatment in foreign language textbooks has been explained as attempts of publishers to blend text-book pictorials with visual environment of magazines. The article discusses the concept of "didactic code" at the source of emission and the possibilities of broader context of adjunct pictorials. A delicate balance between text and its pictorial adjunct must be achieved to avoid mere repetition or amplification of the set of connotations already given in the image. The presented theoretical basis is more relevant today than it might have been thirty years ago. It is general enough to be applicable in the prevailing visual digital environment and specific enough to be used for a detailed analysis of the learning effect based on the source of pictorial emission and its channel of transmission irrespective of the technology.
In Czech
Článek Didaktické konotace ilustrací v učebnicích je návrhem teoretického rámce pro vytvoření a hodnocení didaktického efektu ilustrací v učebnicích cizích jazyků. Barthesova (1977) struktura novinové fotografie jako informace, která má zdroj emise, kanál transmise a bod příjmu, je porovnána s ilustrací v učebnicích. Aby se v bodu příjmu mohl dostavit didaktický efekt, musí fotografie podstoupit při emisi a transmisi didaktickou úpravu. Před dvaceti a třiceti lety byly o ilustracích publikovány popisné a klasifikující studie. Současná preference fotografií bez didaktické úpravy je vysvětlována jako pokus vydavatelů smazat vizuální rozdíly mezi učebnicemi a prostředím populárních časopisů pro mládež. Tento článek se detailněji zabývá didaktickým kódem ve zdroji emise i možnostmi širšího kontextu ilustrací. Jemná rovnováha mezi textem a ilustracemi je nezbytná, aby se zabránilo pouhému opakování nebo zesílení souboru konotací, které jsou již dány obrazem. Tato teoretická východiska jsou dnes ještě relevantnější, než by mohla být před třiceti lety. Jsou dostatečně obecná pro učebnice i aplikaci v převládajícím vizuálním digitálním prostředí, zároveň jsou přiměřeně specifická na to, aby poskytla detailní analýzu efektu učení vyplývajícího ze zdroje emise ilustrace a její následné transmise - bez ohledu na použitou technologii.