V originále
Each technology amplifies human functions, with photographs and videos enhancing vision and memory. The appeal of photography results from the fact that the stationary single eye is technologically extended. The technology of photography exceeds the limits of the eye, as the camera is a total stationary light catcher without the blurred edges of human vision. Photographs are “magical” and appealing because they suddenly offer an improved eye, another more powerful and extended recorder of visual events for eternity outside our memory. Recorded events are felt to have more reality than the original, while a photograph as an experience translated into a new medium “bestows a delightful playback of earlier awareness.”1 These are therefore ideal means of communication for the platforms of the digital environment of social media and esports. The rapid development of digital photography has had the effect of returning the user to the content of historical technologies, with video clips flipping back to mediaeval performances, social media communicating with images and symbols of the non-literacy environment of the Middle Ages, and 3D imaging flipping back to sculpting. Non-print perceptual learning is becoming more prevalent, with literate cultures rendered obsolete by the inclusive and instantaneous digital environment.
Česky
Každá technologie zesiluje lidské funkce, fotografie a videa zlepšují vidění a paměť. Přitažlivost fotografie vyplývá ze skutečnosti, že stacionární oko je technologicky rozšířeno. Technologie fotografie přesahuje hranice oka, protože fotoaparát je stacionární lapač světla bez rozmazání okraje charakterizující lidské vidění. Fotografie jsou „magické“ a přitažlivé, protože najednou nabízejí vylepšené oko, další výkonnější a rozšířenější záznamník vizuálních událostí na věky, mimo naši paměť. Zaznamenané události vyvolávají pocit, že obsahují více reality než originál, zatímco fotografie jako zkušenost převedená do nového média „Umožňuje nádherné přehrávání dřívějšího povědomí.“ Jedná se tedy o ideální komunikační prostředky pro platformy digitálního prostředí sociálních médií a e-sportů. Rychlý rozvoj digitální fotografie má za následek návrat uživatele k obsahu historických technologií, přičemž se k nim vrací prostřednictvím videoklipů evokujících středověká představení, sociální média komunikující s obrázky a symboly negramotného prostředí středověku a 3D zobrazování se vrací zpět k sochařství. Netištěné percepční učení stále více převládá, přičemž klasické lineární kultury jsou díky inkluzívnímu a okamžitému digitálnímu prostředí vnímány jako zastaralé.