C 2021

Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten

RYKALOVÁ, Gabriela

Basic information

Original name

Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten

Name in Czech

Percepční adjektiva v popiscích produktů

Name (in English)

Perceptual Adjectives Product-related Texts

Authors

RYKALOVÁ, Gabriela (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Opava, Twenty-first Century Perspective on Text Analysis / Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert. p. 165-182, 18 pp. 2021

Publisher

Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/21:A0000899

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-7510-481-6

Keywords (in Czech)

popisky produktů; katalogy; slovotvorba; adjektivum; percepční adjektivum; funkce; smyslové vnímání

Keywords in English

Word formation; adjective; perceptual adjective; function; sensory perception; product-related texts

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/2/2022 16:52, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.

Abstract

V originále

Wenn man Wahrnehmung als das subjektive Ergebnis einer Sinnesempfindung, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entsteht, definiert, dann eignen sich Adjektive besonders gut für die Beschreibung der Sinneswahrnehmungen. Einerseits werden für die Beschreibung von Wahrnehmungen durch die Sinne Sehen, Hören, Schmecken, Riechen und Fühlen im Inventar der deutschen Sprache vorhandene Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Wahrnehmungsadjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Funktion zu untersuchen.

In Czech

Pokud definujeme vnímání jako subjektivní výsledek smyslového vnímání, které vzniká v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, jsou pro popis smyslových vjemů vhodná zejména adjektiva. Pro popis vnímání smysly (zrak, sluch, chuť, čich a hmat) se na jedné straně používají slova mající své místo v inventáři německého jazyka, na druhé straně, zejména u subjektivně hodnotících formulací, vznikají nová pojmenování. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat složená percepční adjektiva z hlediska slovotvorby, a to s ohledem na jejich funkci.