C 2021

Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten

RYKALOVÁ, Gabriela

Základní údaje

Originální název

Wahrnehmungsadjektive in produktbegleitenden Texten

Název česky

Percepční adjektiva v popiscích produktů

Název anglicky

Perceptual Adjectives Product-related Texts

Autoři

RYKALOVÁ, Gabriela (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Opava, Twenty-first Century Perspective on Text Analysis / Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert. od s. 165-182, 18 s. 2021

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/21:A0000899

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-481-6

Klíčová slova česky

popisky produktů; katalogy; slovotvorba; adjektivum; percepční adjektivum; funkce; smyslové vnímání

Klíčová slova anglicky

Word formation; adjective; perceptual adjective; function; sensory perception; product-related texts

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 2. 2022 16:52, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.

Anotace

V originále

Wenn man Wahrnehmung als das subjektive Ergebnis einer Sinnesempfindung, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entsteht, definiert, dann eignen sich Adjektive besonders gut für die Beschreibung der Sinneswahrnehmungen. Einerseits werden für die Beschreibung von Wahrnehmungen durch die Sinne Sehen, Hören, Schmecken, Riechen und Fühlen im Inventar der deutschen Sprache vorhandene Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Wahrnehmungsadjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Funktion zu untersuchen.

Česky

Pokud definujeme vnímání jako subjektivní výsledek smyslového vnímání, které vzniká v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, jsou pro popis smyslových vjemů vhodná zejména adjektiva. Pro popis vnímání smysly (zrak, sluch, chuť, čich a hmat) se na jedné straně používají slova mající své místo v inventáři německého jazyka, na druhé straně, zejména u subjektivně hodnotících formulací, vznikají nová pojmenování. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat složená percepční adjektiva z hlediska slovotvorby, a to s ohledem na jejich funkci.