k 2021

Adjektive in der kulinarischen Welt

RYKALOVÁ, Gabriela

Basic information

Original name

Adjektive in der kulinarischen Welt

Name in Czech

Adjektiva ve světě kulinářství

Name (in English)

Adjectives in the Culinary World

Authors

RYKALOVÁ, Gabriela

Edition

Die kulinarische Welt in Sprache, Kultur und Literatur, 2021

Other information

Language

German

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

kulinaristika; přídavné jméno; percepční adjektivum; tvoření slov; sémantika; funkce

Keywords in English

culinary world; adjective; perceptual adjective; word formation; semantics; function

Tags

SGS12020, ÚCJ

Tags

International impact
Changed: 26/2/2022 17:02, doc. PhDr. Gabriela Rykalová, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

Bei der Verkostung von Lebensmitteln aller Art spielt die Wahrnehmung durch die Sinne ‚Sehen‘, ‚Hören‘, ‚Schmecken‘, ‚Riechen‘ und ‚Tasten‘ eine besonders wichtige Rolle. Wenn man Wahrnehmungen als subjektive Ergebnisse von Sinnesempfindungen, die aufgrund der Verarbeitung von Informationen aus der Außenwelt entstehen, definiert, dann eignen sich gerade Adjektive für ihre Beschreibung besonders gut. Einerseits werden in der kulinarischen Welt die im Inventar der deutschen Sprache vorhandenen Wörter verwendet, andererseits werden, gerade bei subjektiv wertenden Formulierungen, effektvolle Neuschöpfungen geschaffen. Vor allem für die Sprache der werbenden Texte ist ein kreativer Umgang mit Sprache charakteristisch. Gebildet werden interessante Wortformen als okkasionelle Neubildungen, ungewöhnliche Wortverbindungen und Satzstrukturen, die Aufmerksamkeit wecken und nicht selten Emotionen hervorrufen. Dieser Beitrag setzt sich zum Ziel Adjektive aus der Wortbildungsperspektive im Hinblick auf ihre Semantik und Wortbildung zu untersuchen.

In Czech

Při ochutnávání jídel všeho druhu hraje zvláště důležitou roli vnímání smysly „zrak“, „sluch“, „chuť“, „čich“ a „hmat“. Jsou-li vjemy definovány jako subjektivní výsledky smyslových vjemů, které vznikají v důsledku zpracování informací z vnějšího světa, pak jsou pro jejich popis zvláště vhodná přídavná jména. Na jedné straně se v kulinářském světě používají slova v inventáři německého jazyka, na druhé straně zejména u subjektivně hodnotících formulací vznikají efektní novotvary. Pro jazyk reklamních textů je charakteristické především kreativní použití jazyka. Vznikají zajímavé slovní tvary jako občasné novotvary, nezvyklá slovní spojení a větné struktury, které vzbuzují pozornost a často vzbuzují emoce. Cílem tohoto příspěvku je zkoumat adjektiva ze slovotvorné perspektivy s ohledem na jejich sémantiku a slovotvorbu.

In English

Perception of the senses, that is sight, hearing, taste, smell, and touch, plays a particularly important role in tasting food of all kinds. If perceptions are defined as the subjective results of sensory perceptions which arise as a result of processing information from the outside world, then adjectives are particularly suitable for their description. On the one hand, words in the German language inventory are used in the culinary world; on the other hand, especially in subjectively evaluative formulations, effective neologisms are created. The language of advertising texts is characterized primarily by the creative use of the language. Interesting word forms emerge, such as occasional neologisms, unusual phrases, and sentence structures that attract attention and often arouse emotions. The aim of this paper is to examine adjectives from the perspective of word formation with regard to their function.
Displayed: 11/4/2025 22:12