J 2021

Positive Impact of the Snoezelen Concept on Children and Pupils with Health Disabilities

PIPEKOVÁ, Jarmila a Jan VIKTORIN

Základní údaje

Originální název

Positive Impact of the Snoezelen Concept on Children and Pupils with Health Disabilities

Autoři

PIPEKOVÁ, Jarmila (203 Česká republika, domácí) a Jan VIKTORIN (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Social Pathology and Prevention, Opava, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2021, 2464-5877

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19510/21:A0000338

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

Klíčová slova anglicky

literature review; Snoezelen; pupil with intellectual disability; pupil with autism spectrum disorder; pupil with multiple disabilities; special primary school

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 1. 2022 13:05, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Anotace

V originále

The literature review analyses 17 diploma theses which focus on the educational possibilities of using the Snoezelen concept in children and pupils with moderate, severe, and profound intellectual disabilities, multiple disabilities, autism spectrum disorder, and pupils with hearing impairment. Snoezelen is the name given to approaches, strategies, and special pedagogical support, implemented through various methods, techniques, and means to activate development, stimulate interest, motivate cognition, and mediate personal experience in people of different ages, but especially in children and pupils with multiple disabilities of different aetiology or causality. The results of the literature review clearly demonstrate the sustainability and high level of use of the Snoezelen concept in the education of pupils with severe disabilities in special schools, under the guidance of fully competent special educators during the period of compulsory education.