KUBALOVÁ, Radka. Pomáhá informace o značce spotřebitelům učinit rozhodnutí za přítomnosti kompromisu? (Does brand information help consumers make a choice in the presence of a compromise?). Online. In Róbert Rehák. Merkúr 2021: Proceedings of the International Scientific Conference for PhD. Students and Young Scientists. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, University of Economics in Bratislava Slovak Republic, 2021, p. 151-160. ISBN 978-80-225-4909-7.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pomáhá informace o značce spotřebitelům učinit rozhodnutí za přítomnosti kompromisu?
Name (in English) Does brand information help consumers make a choice in the presence of a compromise?
Authors KUBALOVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, Merkúr 2021: Proceedings of the International Scientific Conference for PhD. Students and Young Scientists. p. 151-160, 10 pp. 2021.
Publisher Vydavateľstvo EKONÓM, University of Economics in Bratislava Slovak Republic
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50204 Business and management
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19520/21:A0000262
Organization unit School of Business Administration in Karvina
ISBN 978-80-225-4909-7
Keywords in English context effects; consumer behavior; choice defferal; decision making; online experiment
Changed by Changed by: Ing. Radka Kubalová, Ph.D., učo 39302. Changed: 17/1/2022 21:59.
Abstract
Porozumění chování spotřebitele a tomu, jak spotřebitelé volí mezi dostupnými alternativami je jednou z klíčových, ale také nejvíce komplexních úloh v marketingu. Podle literatury větší počet alternativ nebo atributů v nabídce ne vždy pomáhá spotřebitelům najít nejvhodnější produkt, naopak složitější rozhodování může vést k odložení volby. Na druhou stranu kontextové efekty včetně efektu kompromisu snižují složitost volby a mohou 'pošťouchnout' spotřebitele k volbě prostřední alternativy. Tento článek se zaměřuje na interakci mezi kontextem rozhodovacího setu a značkou jakožto dodatečnou informací o alternativách a jejich vlivem na odložení volby u dvou produktových kategorií. Analýzou rozhodování 1 050 respondentů v online dotazníku byly zjištěny různé výsledky u obou zkoumaných produktů.
Abstract (in English)
Studying the consumer behavior and how consumers choose among available alternatives is one of the key yet most complex tasks in marketing. The evidence in the literature suggests that the bigger number of alternatives or attributes does not always help consumers to find the most valuable product in the choice set, but raising complexity of decision-making might lead to choice deferral instead. On the other hand, the context effects, including the compromise effect, are suggested to lesser the choice difficulty and nudge the consumers to make a choice in favour of a compromise alternative. In the current paper, we focus on the interaction of choice set context and the brand as additional information about the product alternatives and their impact on the choice deferral for the two observed product categories. The choices of 1,050 respondents in an online survey experiment are analysed with the results implying variable results for the two examined product categories.
PrintDisplayed: 18/7/2024 16:17