J
2017
SOME OF THE THEORETICAL BASIS OF LOCAL SELF-GOVERNMENT IN THE CZECH REPUBLIC
POSPÍŠIL, Petr and Marian LEBIEDZIK
Basic information
Original name
SOME OF THE THEORETICAL BASIS OF LOCAL SELF-GOVERNMENT IN THE CZECH REPUBLIC
Name in Czech
NĚKTERÁ TEORETICKÁ VÝCHODISKA ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY V ČESKÉ REPUBLICE
Edition
DANUBE: Law and Economics Review, Berlin, Walter de Gruyter GmbH, 2017, 1804-6746
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
School of Business Administration in Karvina
Keywords (in Czech)
Česká republika, veřejná správa, samospráva, územní samospráva, územní samosprávné celky, obce, kraje.
Keywords in English
Czech Republic, Public Administration, Self-government, Territorial Self-government,
Tags
International impact, Reviewed
V originále
In the valid legislation of the Czech Republic, we do not find a clear and completely unambiguous definition of the concept of “self-government”. Nonetheless, it is an institute traditionally used and with content defined in a particular way by the theory of administrative law or administrative science in the context of the division of public administration into state administration and self-government. Self-government usually refers to public administration (i.e. administration of public affairs) carried out by public law bodies other than the state. These public law bodies are most often public corporations, which perform specific tasks within territorial self-government, professional self-government and interest group self-government. The aim of the paper is to provide an interpretation of the theoretical and legislative definition of the concept of self-government and specifically to focus on territorial self-government. In processing the paper and fulfilling the set goal, the authors will primarily use scientific methods of analysis, synthesis, description, explanation and comparison. Based on the presentation and analysis of theoretical opinions on the issue, the applicable legislation of territorial self-government and insights from public law-related practice, the authors conclude that it is appropriate to consider a more detailed (yet open) definition of self-governing tasks of municipalities and regions in the future.
In Czech
V platné právní úpravě nenalezneme jasnou a jednoznačnou definici pojmu „samospráva“. Jde nicméně o institut tradičně používaný a obsahově definovaný teorií správního práva, resp. správní vědou v rámci rozdělování veřejné správy na státní správu a samosprávu. Samosprávou se obvykle rozumí veřejná správa (správa věcí veřejných) uskutečňovaná jinými veřejnoprávními subjekty než státem. Těmito jinými veřejnoprávními subjekty jsou nejčastěji tzv. veřejnoprávní korporace, které plní určité úkoly v rámci samosprávy územní, profesní či zájmové. V předloženém článku je bližší pozornost věnována problematice samosprávy územní, která je výrazem práva a způsobilosti místních (resp. regionálních) orgánů disponujících právní subjektivitou spravovat veřejné záležitosti v mezích daných zákonem, v rámci vlastní odpovědnosti a v zájmu místního obyvatelstva (resp. obyvatelstva regionu).
Displayed: 25/11/2024 23:54