V originále
V předloženém článku jsme se věnovali některým otázkám spojeným s novou povinností územních samosprávných celků zřizovat účet u ČNB a přijímat na něj vybrané platby ze státního rozpočtu. Domníváme se, že obce a kraje mohou na účet u ČNB přijímat a ponechávat zde výhradně ty finanční prostředky, u nichž tak stanoví zákon. Pokud jde peněžní plnění nahrazující úrok, podaným výkladem jsme prokázali, že stanovení jeho výše na 0,00 % p.a., jak jej provedlo Ministerstvo financí, nemá v platné právní úpravě oporu, neboť obce a kraje jsou zařazeny do skupiny majitelů účtů u ČNB, která má právní nárok na reálné peněžité plnění. Postup Ministerstva financí je obtížně akceptovatelný i s ohledem na dřívější ubezpečování o tom, že peněžité plnění nahrazující úrok bude obcím a krajům poskytnuto. Je samozřejmě otázkou, zda Ministerstvo financí přistoupí ke korekci svého přístupu na základě tlaku obcí a krajů (resp. jejich asociací), který lze nepochybně očekávat.