Informační systém SU
VIKTORIN, Jan. Kreativita u dětí a žáků s dyslexií (Creativity in Children and Students with Dyslexia). Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, vol. 11, No 1, p. 89-101. ISSN 2585-7363.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kreativita u dětí a žáků s dyslexií
Name in Czech Kreativita u dětí a žáků s dyslexií
Name (in English) Creativity in Children and Students with Dyslexia
Authors VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, 2585-7363.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/22:A0000353
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech) přehledová studie; tvůrčí schopnost; dyslexie; originalita myšlení; pozitivní aspekty
Keywords in English literature review; creativity; dyslexia; originality of thinking; positive aspects
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 17/2/2022 13:42.
Abstract
Přehledová studie analyzuje deset odborných statí, jež se soustředí na problematiku zvýšené kreativity dětí a žáků dyslexií. Ve spojení s dyslexií se začíná mluvit nikoli jen o deficitech, ale též o jejích možných pozitivech, která se rozvíjejí v kontextu případných oslabení. U dětí a žáků s dyslexií jsou zmiňovány zvýšený tvůrčí potenciál a vynikající vizualizační schopnosti. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií nebyla zcela jednoznačně prokázána významně vyšší úroveň kreativity u dětí a žáků s dyslexií ve srovnání s intaktními dětmi a žáky.
Abstract (in English)
The literature review analyzes ten specialized papers, which are focused on the issue of increased creativity of children and students with dyslexia. In connection to dyslexia, it is beginning to talk not only about deficits, but also about its possible positives, which are developing in the context of possible weaknesses. In children and students with dyslexia, increased creative potential and excellent visualization skills are mentioned. Based on the results of foreign research studies, a significantly higher level of creativity in children and students with dyslexia in comparison with intact children and students was not clearly demonstrated.
Displayed: 26/8/2024 04:22