J 2022

Kreativita u dětí a žáků s dyslexií

VIKTORIN, Jan

Basic information

Original name

Kreativita u dětí a žáků s dyslexií

Name in Czech

Kreativita u dětí a žáků s dyslexií

Name (in English)

Creativity in Children and Students with Dyslexia

Authors

VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, 2585-7363

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/22:A0000353

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

přehledová studie; tvůrčí schopnost; dyslexie; originalita myšlení; pozitivní aspekty

Keywords in English

literature review; creativity; dyslexia; originality of thinking; positive aspects

Tags

Reviewed
Změněno: 17/2/2022 13:42, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Abstract

V originále

Přehledová studie analyzuje deset odborných statí, jež se soustředí na problematiku zvýšené kreativity dětí a žáků dyslexií. Ve spojení s dyslexií se začíná mluvit nikoli jen o deficitech, ale též o jejích možných pozitivech, která se rozvíjejí v kontextu případných oslabení. U dětí a žáků s dyslexií jsou zmiňovány zvýšený tvůrčí potenciál a vynikající vizualizační schopnosti. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií nebyla zcela jednoznačně prokázána významně vyšší úroveň kreativity u dětí a žáků s dyslexií ve srovnání s intaktními dětmi a žáky.

In English

The literature review analyzes ten specialized papers, which are focused on the issue of increased creativity of children and students with dyslexia. In connection to dyslexia, it is beginning to talk not only about deficits, but also about its possible positives, which are developing in the context of possible weaknesses. In children and students with dyslexia, increased creative potential and excellent visualization skills are mentioned. Based on the results of foreign research studies, a significantly higher level of creativity in children and students with dyslexia in comparison with intact children and students was not clearly demonstrated.