Detailed Information on Publication Record
2022
Kreativita u dětí a žáků s dyslexií
VIKTORIN, JanBasic information
Original name
Kreativita u dětí a žáků s dyslexií
Name in Czech
Kreativita u dětí a žáků s dyslexií
Name (in English)
Creativity in Children and Students with Dyslexia
Authors
VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky, Prešov, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2022, 2585-7363
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/22:A0000353
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
přehledová studie; tvůrčí schopnost; dyslexie; originalita myšlení; pozitivní aspekty
Keywords in English
literature review; creativity; dyslexia; originality of thinking; positive aspects
Tags
Reviewed
Změněno: 17/2/2022 13:42, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
V originále
Přehledová studie analyzuje deset odborných statí, jež se soustředí na problematiku zvýšené kreativity dětí a žáků dyslexií. Ve spojení s dyslexií se začíná mluvit nikoli jen o deficitech, ale též o jejích možných pozitivech, která se rozvíjejí v kontextu případných oslabení. U dětí a žáků s dyslexií jsou zmiňovány zvýšený tvůrčí potenciál a vynikající vizualizační schopnosti. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií nebyla zcela jednoznačně prokázána významně vyšší úroveň kreativity u dětí a žáků s dyslexií ve srovnání s intaktními dětmi a žáky.
In English
The literature review analyzes ten specialized papers, which are focused on the issue of increased creativity of children and students with dyslexia. In connection to dyslexia, it is beginning to talk not only about deficits, but also about its possible positives, which are developing in the context of possible weaknesses. In children and students with dyslexia, increased creative potential and excellent visualization skills are mentioned. Based on the results of foreign research studies, a significantly higher level of creativity in children and students with dyslexia in comparison with intact children and students was not clearly demonstrated.