Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{58321, author = {Cindlerová, Jana}, article_location = {Olomouc}, article_number = {33}, keywords = {Karel Hugo Hilar; melodrama; Hippodamia; The Courtship of Pelops; The Reconciliation of Tantalus; The Death of Hippodamia; National Theatre Prague; staging}, language = {cze}, issn = {2787-9194}, journal = {Musicologica Olomucensia}, title = {Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila}, url = {http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/}, volume = {57}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 58321 AU - Cindlerová, Jana PY - 2021 TI - Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila JF - Musicologica Olomucensia VL - 57 IS - 33 SP - 192-213 EP - 192-213 PB - Palackého univerzita Olomouc SN - 27879194 KW - Karel Hugo Hilar KW - melodrama KW - Hippodamia KW - The Courtship of Pelops KW - The Reconciliation of Tantalus KW - The Death of Hippodamia KW - National Theatre Prague KW - staging UR - http://new.musicologicaolomucensia.upol.cz/ N2 - Tématem stati je inscenační uchopení unikátní hudebně-dramatické trilogie Hippodamie (1888–1891), kterou uvedl na repertoár pražského Národního divadla ve 20. letech 20. století Karel Hugo Hilar, tehdejší umělecký šéf tamní činohry. První díl, Námluvy Pelopovy (premiéra 1923), režijně připravil sám Hilar: z expresionismu vycházející tvůrce, zde pozvolna se obracející k civilismu, vetkl i oběma dalším částem (Smír Tantalův a Smrt Hippodamie – obě v režii Vojty Nováka, obojí premiérováno 1925) základní poetický rámec, resp. předznamenal jejich žánrově-stylové řešení. Jevištní dílo (jak ve smyslu Hilarovy inscenace, tak celé trilogie), které představuje nejen významnou položku, ale přímo mezník v dosavadní soudobé inscenační tradici Fibichova a Vrchlického díla, se setkalo s mimořádným ohlasem ze strany kritické obce i návštěvnické veřejnosti – a především do značné míry (znovu) etablovalo melodrama jako specifický hudebně-divadelní druh: po úspěchu prvního uvedení stejně jako inscenace z počátku století i všech reprezentativních příležitostných provedení (včetně mezinárodních) – ale také deset let po pozoruhodné verzi ryze činoherní, v níž se Jaroslav Kvapil, Hilarův předchůdce na postu uměleckého šéfa a rovněž režisér především činoherní, vzdal Fibichovy hudby. Bez nadsázky lze proto říci – slovy soudobého kritika –, že „v Námluvách Hilar vzkřísil životnost melodramatu“. Právě na kritickou reflexi specifického divadelního tvaru v dobovém kontextu je v příspěvku zaměřena pozornost především: spolu se scénickou a režijní podobou díla, které představovalo – slovy jiného soudobého kritika – „na Národním divadle ovšem také tvůrčí čin. A to tvůrčí čin především dvou umělců: Ostrčila a Hilara“. ER -
CINDLEROVÁ, Jana. Hippodamie: Tvůrčí čin Karla Hugo Hilara a Otakara Ostrčila. \textit{Musicologica Olomucensia}. Olomouc: Palackého univerzita Olomouc, 2021, roč.~57, č.~33, s.~192-213, 296 s. ISSN~2787-9194.
|