c 2021

Seminář kulturní publicistiky

BERGMANNOVÁ, Pavla

Basic information

Original name

Seminář kulturní publicistiky

Name in Czech

Seminář kulturní publicistiky

Name (in English)

Seminar of Cultural Journalism

Edition

1. vyd. Opava, 2021

Publisher

Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Tags

Změněno: 28/2/2022 12:09, Mgr. Pavla Bergmannová

Abstract

V originále

Studijní text seznamuje studenty s vymezením pojmu kulturní publicistika a pomůže jim osvojit si základní publicistické žánry s jejich formálními i obsahovými náležitostmi. Díky němu získají širší přehled o současných českých tištěných i elektronických médiích zaměřených na umění a na příkladech tvorby výrazných osobností kulturní žurnalistiky se dozví, jakým způsobem je možné kriticky reflektovat umělecké dílo (zejména divadelní, filmové a rozhlasové). Hlavní důraz je kladen na vlastní kritickou tvorbu posluchačů, kteří jsou vedeni k přesnému formulování svých názorů a postojů zejména v písemném projevu různých forem (např. deníková recenze, kritika, úvaha, rozhovor atd.). Cílem je rozvíjet u studentů schopnost analýzy a kritické reflexe.

In English

The study text acquaints students with the definition of the term cultural journalism and helps them to master the basic journalistic genres with their formal and content requirements. Thanks to him, they will gain a broader overview of contemporary Czech print and electronic media focused on art, and on examples of the work of prominent figures in cultural journalism, they will learn how to critically reflect on works of art (especially theater, film and radio). The main emphasis is placed on the students' own critical work, who are led to the precise formulation of their opinions and attitudes, especially in the written expression of various forms (eg diary review, criticism, reflection, interview, etc.). The aim is to develop students' ability for analysis and critical reflection.