C 2021

Lovecraft in the 21st Century: A Search for Cosmic Horror in Videogames

ŠKROBÁNKOVÁ, Laura

Základní údaje

Originální název

Lovecraft in the 21st Century: A Search for Cosmic Horror in Videogames

Autoři

ŠKROBÁNKOVÁ, Laura (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Opava, Twenty-First Century Perspectives on Text Analysis/Perspektiven der Textanalyse im 21. Jahrhundert, od s. 77-100, 24 s. 2021

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/21:A0000931

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-481-6

Klíčová slova anglicky

H. P. Lovecraft; 21st century; cosmic horror; videogames; psychological horror

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2022 13:20, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper examines cosmic horror and related themes in selected videogames, all inspired by short stories of American writer Howard Phillips Lovecraft. Firstly, the article focuses on the genre of horror videogames, introducing the sub-category of psychological horror and explaining how exactly Lovecraftian horror excels in said area. Subsequently, the article addresses specific cosmic themes that are difficult to adapt by game developers and presents the two most common forms of Lovecraftian videogames. The aim is to analyse the selected videogames, highlight the specific traits of cosmic horror and interpret their role in a videogame setting, as well as the impact they have on a player. The article concludes by proposing future methods of Lovecraftian horror adaptations in horror videogame settings.