B 2021

Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením

VIKTORIN, Jan

Basic information

Original name

Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením

Name in Czech

Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením

Name (in English)

Inclusive education and special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities

Authors

VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Opava, 172 pp. 2021

Publisher

Slezská univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19510/21:A0000358

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-7510-489-2

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; lehké mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; učitelé; podpůrná opatření; vyučovací proces; výukové metody; organizační formy; didaktické pomůcky; speciálněpedagogická podpora; školní speciální pedagog

Keywords in English

inclusive education; mild intellectual disability; pupil with mild intellectual disability; teachers; support measures; teaching process; teaching methods; organizational forms; didactic aids; special pedagogical support; school special educator

Tags

Reviewed
Změněno: 6/4/2022 11:10, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumná monografie se zabývá analýzou edukačního procesu žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu a analýzou role školních speciálních pedagogů při práci s žáky s lehkým mentálním postižením. Teoretické kapitoly se zaměřují na žáky s lehkým mentálním postižením v heterogenní třídě a na speciálněpedagogickou podporu žáků s lehkým mentálním postižením. Empirické kapitoly formulují výzkumné problémy, výzkumné cíle a použité metodiky výzkumných šetření. Ve výzkumech jsou analyzovány data z dotazníků vlastní konstrukce. Závěrečné subkapitoly obsahují vyhodnocení stanovených hypotéz, závěry výzkumných šetření a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi.

In English

The research monography deals with the analysis of the educational process of pupils with mild intellectual disabilities in mainstream schools and the analysis of the role of school special educators in working with pupils with mild intellectual disabilities. Theoretical chapters focus on pupils with mild intellectual disabilities in a heterogeneous class and on special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities. Empirical chapters formulate research problems, research goals and used methodologies of research surveys. The research analyses data from self-designed questionnaires. The final subchapters contain an evaluation of the established hypotheses, the conclusions of research surveys and recommendations for special pedagogical practice.