Detailed Information on Publication Record
2021
Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením
VIKTORIN, JanBasic information
Original name
Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením
Name in Czech
Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením
Name (in English)
Inclusive education and special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities
Authors
VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Opava, 172 pp. 2021
Publisher
Slezská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/21:A0000358
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-7510-489-2
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; lehké mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; učitelé; podpůrná opatření; vyučovací proces; výukové metody; organizační formy; didaktické pomůcky; speciálněpedagogická podpora; školní speciální pedagog
Keywords in English
inclusive education; mild intellectual disability; pupil with mild intellectual disability; teachers; support measures; teaching process; teaching methods; organizational forms; didactic aids; special pedagogical support; school special educator
Tags
Reviewed
Změněno: 6/4/2022 11:10, PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
V originále
Výzkumná monografie se zabývá analýzou edukačního procesu žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu a analýzou role školních speciálních pedagogů při práci s žáky s lehkým mentálním postižením. Teoretické kapitoly se zaměřují na žáky s lehkým mentálním postižením v heterogenní třídě a na speciálněpedagogickou podporu žáků s lehkým mentálním postižením. Empirické kapitoly formulují výzkumné problémy, výzkumné cíle a použité metodiky výzkumných šetření. Ve výzkumech jsou analyzovány data z dotazníků vlastní konstrukce. Závěrečné subkapitoly obsahují vyhodnocení stanovených hypotéz, závěry výzkumných šetření a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi.
In English
The research monography deals with the analysis of the educational process of pupils with mild intellectual disabilities in mainstream schools and the analysis of the role of school special educators in working with pupils with mild intellectual disabilities. Theoretical chapters focus on pupils with mild intellectual disabilities in a heterogeneous class and on special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities. Empirical chapters formulate research problems, research goals and used methodologies of research surveys. The research analyses data from self-designed questionnaires. The final subchapters contain an evaluation of the established hypotheses, the conclusions of research surveys and recommendations for special pedagogical practice.