VIKTORIN, Jan. Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením (Inclusive education and special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities). 1. vyd. Opava: Slezská univerzita, 2021, 172 pp. ISBN 978-80-7510-489-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením
Name in Czech Inkluzivní vzdělávání a speciálněpedagogická podpora žáků s lehkým mentálním postižením
Name (in English) Inclusive education and special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities
Authors VIKTORIN, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Opava, 172 pp. 2021.
Publisher Slezská univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/47813059:19510/21:A0000358
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-489-2
Keywords (in Czech) inkluzivní vzdělávání; lehké mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; učitelé; podpůrná opatření; vyučovací proces; výukové metody; organizační formy; didaktické pomůcky; speciálněpedagogická podpora; školní speciální pedagog
Keywords in English inclusive education; mild intellectual disability; pupil with mild intellectual disability; teachers; support measures; teaching process; teaching methods; organizational forms; didactic aids; special pedagogical support; school special educator
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 6/4/2022 11:10.
Abstract
Výzkumná monografie se zabývá analýzou edukačního procesu žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu a analýzou role školních speciálních pedagogů při práci s žáky s lehkým mentálním postižením. Teoretické kapitoly se zaměřují na žáky s lehkým mentálním postižením v heterogenní třídě a na speciálněpedagogickou podporu žáků s lehkým mentálním postižením. Empirické kapitoly formulují výzkumné problémy, výzkumné cíle a použité metodiky výzkumných šetření. Ve výzkumech jsou analyzovány data z dotazníků vlastní konstrukce. Závěrečné subkapitoly obsahují vyhodnocení stanovených hypotéz, závěry výzkumných šetření a doporučení pro speciálněpedagogickou praxi.
Abstract (in English)
The research monography deals with the analysis of the educational process of pupils with mild intellectual disabilities in mainstream schools and the analysis of the role of school special educators in working with pupils with mild intellectual disabilities. Theoretical chapters focus on pupils with mild intellectual disabilities in a heterogeneous class and on special pedagogical support for pupils with mild intellectual disabilities. Empirical chapters formulate research problems, research goals and used methodologies of research surveys. The research analyses data from self-designed questionnaires. The final subchapters contain an evaluation of the established hypotheses, the conclusions of research surveys and recommendations for special pedagogical practice.
PrintDisplayed: 18/7/2024 18:15