J 2021

Vývoj gastronomických trendů z perspektivy provozovatelů restauračních podniků na příkladě Moravskoslezského kraje

KOSTKOVÁ, Miroslava and Pavlína PELLEŠOVÁ

Basic information

Original name

Vývoj gastronomických trendů z perspektivy provozovatelů restauračních podniků na příkladě Moravskoslezského kraje

Name (in English)

Development of Trends in Gastronomy from the Perspective of Catering Providers on the Case of the Moravian Silesian Region

Authors

KOSTKOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavlína PELLEŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Ekonomická revue cestovného ruchu, 2021, 0139-8660

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19520/21:A0000311

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

Keywords in English

A survey; Gastronomy trends; Restaurant offer;
Změněno: 11/4/2023 21:18, Miroslava Snopková

Abstract

V originále

Cílem článku je prozkoumat vývoj trendů v tvorbě nabídky a v poskytování gastronomických služeb na příkladu Moravskoslezského kraje. Bylo provedeno srovnání výsledků dvou průzkumů mezi zástupci restaurací, a to prostřednictvím online dotazníků a strukturovaných rozhovorů provedených v letech 2017 a 2020. Srovnání ukázalo, že tendence zavádět nové produkty a sledovat nové trendy je v roce 2020 výraznější než v roce 2017. výsledky průzkumů mohou být využity při vytváření nové nabídky a zavádění inovativních řešení v jiných destinacích a budování platformy pro další výzkum trendů souvisejících služeb cestovního ruchu pro zvýšení konkurenceschopnosti.

In English

The aim of the article is to examine the development of trends in the creation of the offer and in the provision of gastronomic services, on the example of the Moravian-Silesian Region. A comparison was made between the results of two surveys among restaurant representatives, through online questionnaires and structured interviews conducted in 2017 and 2020. The comparison showed that the tendency to introduce new products and follow new trends is more significant in 2020 than in 2017. The results of the surveys can be used in creating a new offer and implementing innovative solutions in other destinations and building a platform for further research on trends in related tourism services, to increase competitiveness.