FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA and Joana GORCZOWSKA. Child protection system - just think differently?. Online. 1st ed. Warszawa: Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego, 2022, 150 pp. Creative Commons attribution 3,0. ISBN 978-83-235-5486-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Child protection system - just think differently?
Name in Czech Sytém ochrany dětí - čas myslet jinak?
Authors FABIÁN, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Magdalena SZAFRANEK (616 Poland), Albín ŠKOVIERA (703 Slovakia) and Joana GORCZOWSKA (616 Poland).
Edition 1. vyd. Warszawa, 150 pp. Creative Commons attribution 3,0, 2022.
Publisher Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego
Other information
Original language English
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50901 Other social sciences
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
RIV identification code RIV/47813059:19510/22:A0000382
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-83-235-5486-8
Keywords (in Czech) Ochrana dětí, práva dítěte, trauma, rodina
Keywords in English Child protection; child rights; trauma; family
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Fabián, PhD., učo 49508. Changed: 9/1/2023 09:29.
Abstract
Assessment of the presented models This chapter is devoted to the comparison of all the presented models and the possible use of their strengths for the development of children and childhood protection. This is discussed with relation to the paradigm change according to Gilbert (2012) – child focus. The author debates that any help to children at risk can also be traumatizing and describes the different views: - New challenges for the education of social workers. - New dilemmas that can reduce of deepen the traumatization of the children. From the point of view of these dilemmas, the use of the strengths of the individual models to change the approaches in the assistance to children is presented. This is tied to the practical use of the inspiring tools of the presented systems without a fundamental change in legislation. These changes are described from the point of view of the child focus paradigm.
Abstract (in Czech)
Assessment of the presented models Kapitola je věnovaná komparaci všech představených modelů a využití jejich silných stránek pro rozvoj ochrany dětí a dětství. Pro tuto změnu je využita změny paradigmatu podle Gilberta (2012) – child fokus. Autor zde poukazuje, že každá pomoc ohroženému dítěti může být i traumatizací a popisuje situaci pohledů: - Nové výzvy pro vzdělání sociálních pracovníků. - Nová dilemata, která mohou snižovat nebo prohlubovat traumatizaci dítěte. Z pohledu těchto výzev a dilemat následně je prezentováno využití silných stránek jednotlivých modelů ke změně myšlení o pomoci dětem a využití inspirujících nástrojů představených systémů bez zásadní změny legislativy. Popsané změny jsou z pohledu paradigmatu – child fokus.
PrintDisplayed: 19/8/2024 13:22