B 2022

Child protection system - just think differently?

FABIÁN, Petr, Magdalena SZAFRANEK, Albín ŠKOVIERA and Joana GORCZOWSKA

Basic information

Original name

Child protection system - just think differently?

Name in Czech

Sytém ochrany dětí - čas myslet jinak?

Authors

FABIÁN, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Magdalena SZAFRANEK (616 Poland), Albín ŠKOVIERA (703 Slovakia) and Joana GORCZOWSKA (616 Poland)

Edition

1. vyd. Warszawa, 150 pp. Creative Commons attribution 3,0, 2022

Publisher

Wydawnictwa Uniwerzytetu Warszawskiego

Other information

Language

English

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50901 Other social sciences

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/47813059:19510/22:A0000382

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-83-235-5486-8

Keywords (in Czech)

Ochrana dětí, práva dítěte, trauma, rodina

Keywords in English

Child protection; child rights; trauma; family

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/1/2023 09:29, Mgr. Petr Fabián, PhD.

Abstract

V originále

Assessment of the presented models This chapter is devoted to the comparison of all the presented models and the possible use of their strengths for the development of children and childhood protection. This is discussed with relation to the paradigm change according to Gilbert (2012) – child focus. The author debates that any help to children at risk can also be traumatizing and describes the different views: - New challenges for the education of social workers. - New dilemmas that can reduce of deepen the traumatization of the children. From the point of view of these dilemmas, the use of the strengths of the individual models to change the approaches in the assistance to children is presented. This is tied to the practical use of the inspiring tools of the presented systems without a fundamental change in legislation. These changes are described from the point of view of the child focus paradigm.

In Czech

Assessment of the presented models Kapitola je věnovaná komparaci všech představených modelů a využití jejich silných stránek pro rozvoj ochrany dětí a dětství. Pro tuto změnu je využita změny paradigmatu podle Gilberta (2012) – child fokus. Autor zde poukazuje, že každá pomoc ohroženému dítěti může být i traumatizací a popisuje situaci pohledů: - Nové výzvy pro vzdělání sociálních pracovníků. - Nová dilemata, která mohou snižovat nebo prohlubovat traumatizaci dítěte. Z pohledu těchto výzev a dilemat následně je prezentováno využití silných stránek jednotlivých modelů ke změně myšlení o pomoci dětem a využití inspirujících nástrojů představených systémů bez zásadní změny legislativy. Popsané změny jsou z pohledu paradigmatu – child fokus.