B 2022

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

PELC, Martin

Základní údaje

Originální název

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

Název česky

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

Název anglicky

(Let´s go out to the) Football match! Football Spectatorship and Fan Culture in the Czech Lands prior to 1939

Autoři

PELC, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, 382 s. mimo ediční řady, 2022

Nakladatel

Nakladatelství Lidové noviny

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/22:A0000988

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7422-845-2

Klíčová slova česky

Sport; Fotbal; Československo; Sportovní diváctví; Fanouškovská studia

Klíčová slova anglicky

Sport; Football; Czechoslovakia; Sport Spectatorship; Fan Studies

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno

Návaznosti

GA19-10401S, projekt VaV.
Změněno: 20. 9. 2022 11:52, doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D.

Anotace

V originále

Kniha sleduje zrod fotbalového fanouška jako výrazného, často až excentrického sociálního typu české každodennosti. Praktika pravidelné návštěvy fotbalových utkání má u nás kořeny na sklonku 19. století. K jejímu masovému rozšíření došlo v meziválečném období. Tehdy také v češtině zdomácněly novotvary „fanoušek“, „fanynka“ a rozvinula se bohatá publicistická, umělecká a intelektuální reflexe fenoménu. Historickými aktéry této knihy jsou vedle vlastních návštěvníků fotbalových hřišť a stadionů také milióny těch, „kdo četli noviny odzadu“, posluchači rozhlasových reportáží nebo konzumenti fanouškovského komerčního artiklu.

Anglicky

The book traces the birth of the football fan as a distinctive, often even eccentric social type of Czech everyday life. The practice of regular attendance of football matches has its roots in the late 19th century. Its mass expansion took place in the interwar period. It was also at that time that the new forms "fanoušek" and "fanynka" became popular in Czech, and a rich journalistic, artistic and intellectual reflection of the phenomenon developed. The historical actors of this book are, in addition to the actual visitors of football fields and stadiums, also millions of those "who read the newspaper from behind", listeners of radio reports or consumers of fan commercial articles.