B
2022
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
PELC, Martin
Základní údaje
Originální název
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Název česky
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Název anglicky
(Let´s go out to the) Football match! Football Spectatorship and Fan Culture in the Czech Lands prior to 1939
Vydání
1. vyd. Praha, 382 s. mimo ediční řady, 2022
Nakladatel
Nakladatelství Lidové noviny
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/22:A0000988
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
Sport; Fotbal; Československo; Sportovní diváctví; Fanouškovská studia
Klíčová slova anglicky
Sport; Football; Czechoslovakia; Sport Spectatorship; Fan Studies
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti
GA19-10401S, projekt VaV.
V originále
Kniha sleduje zrod fotbalového fanouška jako výrazného, často až excentrického sociálního typu české každodennosti. Praktika pravidelné návštěvy fotbalových utkání má u nás kořeny na sklonku 19. století. K jejímu masovému rozšíření došlo v meziválečném období. Tehdy také v češtině zdomácněly novotvary „fanoušek“, „fanynka“ a rozvinula se bohatá publicistická, umělecká a intelektuální reflexe fenoménu. Historickými aktéry této knihy jsou vedle vlastních návštěvníků fotbalových hřišť a stadionů také milióny těch, „kdo četli noviny odzadu“, posluchači rozhlasových reportáží nebo konzumenti fanouškovského komerčního artiklu.
Anglicky
The book traces the birth of the football fan as a distinctive, often even eccentric social type of Czech everyday life. The practice of regular attendance of football matches has its roots in the late 19th century. Its mass expansion took place in the interwar period. It was also at that time that the new forms "fanoušek" and "fanynka" became popular in Czech, and a rich journalistic, artistic and intellectual reflection of the phenomenon developed. The historical actors of this book are, in addition to the actual visitors of football fields and stadiums, also millions of those "who read the newspaper from behind", listeners of radio reports or consumers of fan commercial articles.
Zobrazeno: 11. 11. 2024 15:44