B 2022

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

PELC, Martin

Basic information

Original name

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

Name in Czech

Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939

Name (in English)

(Let´s go out to the) Football match! Football Spectatorship and Fan Culture in the Czech Lands prior to 1939

Authors

PELC, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Praha, 382 pp. mimo ediční řady, 2022

Publisher

Nakladatelství Lidové noviny

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/22:A0000988

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-7422-845-2

Keywords (in Czech)

Sport; Fotbal; Československo; Sportovní diváctví; Fanouškovská studia

Keywords in English

Sport; Football; Czechoslovakia; Sport Spectatorship; Fan Studies

Tags

International impact, Reviewed

Links

GA19-10401S, research and development project.
Změněno: 20/9/2022 11:52, doc. Mgr. Martin Pelc, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha sleduje zrod fotbalového fanouška jako výrazného, často až excentrického sociálního typu české každodennosti. Praktika pravidelné návštěvy fotbalových utkání má u nás kořeny na sklonku 19. století. K jejímu masovému rozšíření došlo v meziválečném období. Tehdy také v češtině zdomácněly novotvary „fanoušek“, „fanynka“ a rozvinula se bohatá publicistická, umělecká a intelektuální reflexe fenoménu. Historickými aktéry této knihy jsou vedle vlastních návštěvníků fotbalových hřišť a stadionů také milióny těch, „kdo četli noviny odzadu“, posluchači rozhlasových reportáží nebo konzumenti fanouškovského komerčního artiklu.

In English

The book traces the birth of the football fan as a distinctive, often even eccentric social type of Czech everyday life. The practice of regular attendance of football matches has its roots in the late 19th century. Its mass expansion took place in the interwar period. It was also at that time that the new forms "fanoušek" and "fanynka" became popular in Czech, and a rich journalistic, artistic and intellectual reflection of the phenomenon developed. The historical actors of this book are, in addition to the actual visitors of football fields and stadiums, also millions of those "who read the newspaper from behind", listeners of radio reports or consumers of fan commercial articles.