B
2022
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
PELC, Martin
Basic information
Original name
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Name in Czech
Na football! Fotbalové diváctví a fanouškovská kultura v českých zemích do roku 1939
Name (in English)
(Let´s go out to the) Football match! Football Spectatorship and Fan Culture in the Czech Lands prior to 1939
Authors
PELC, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Praha, 382 pp. mimo ediční řady, 2022
Publisher
Nakladatelství Lidové noviny
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19240/22:A0000988
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
Sport; Fotbal; Československo; Sportovní diváctví; Fanouškovská studia
Keywords in English
Sport; Football; Czechoslovakia; Sport Spectatorship; Fan Studies
Tags
International impact, Reviewed
Links
GA19-10401S, research and development project.
V originále
Kniha sleduje zrod fotbalového fanouška jako výrazného, často až excentrického sociálního typu české každodennosti. Praktika pravidelné návštěvy fotbalových utkání má u nás kořeny na sklonku 19. století. K jejímu masovému rozšíření došlo v meziválečném období. Tehdy také v češtině zdomácněly novotvary „fanoušek“, „fanynka“ a rozvinula se bohatá publicistická, umělecká a intelektuální reflexe fenoménu. Historickými aktéry této knihy jsou vedle vlastních návštěvníků fotbalových hřišť a stadionů také milióny těch, „kdo četli noviny odzadu“, posluchači rozhlasových reportáží nebo konzumenti fanouškovského komerčního artiklu.
In English
The book traces the birth of the football fan as a distinctive, often even eccentric social type of Czech everyday life. The practice of regular attendance of football matches has its roots in the late 19th century. Its mass expansion took place in the interwar period. It was also at that time that the new forms "fanoušek" and "fanynka" became popular in Czech, and a rich journalistic, artistic and intellectual reflection of the phenomenon developed. The historical actors of this book are, in addition to the actual visitors of football fields and stadiums, also millions of those "who read the newspaper from behind", listeners of radio reports or consumers of fan commercial articles.
Displayed: 28/11/2024 03:01