D 2022

RODIČE A JEJICH INFORMOVANOST O BEZPEČNÉM PODÁVÁNÍ LÉKŮ DĚTEM

SVĚTNICKÁ, Gabriela, Daniela NEDVĚDOVÁ a Markéta SKALNÁ

Základní údaje

Originální název

RODIČE A JEJICH INFORMOVANOST O BEZPEČNÉM PODÁVÁNÍ LÉKŮ DĚTEM

Název anglicky

Parents and their awareness of the safe administration of medicines to children

Autoři

SVĚTNICKÁ, Gabriela (203 Česká republika, garant, domácí), Daniela NEDVĚDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Markéta SKALNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

První. Bratislava, Z D R A V I E 2022 Zborník vedeckých prác z medzinárodnej vedeckej konferencie, od s. 287-295, 9 s. 2022

Nakladatel

Slovenská zdravotnícka univerzita v Bratislave, 2022 Počet strán: 329 s.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

10700 1.7 Other natural sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19510/22:A0000400

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-8278-008-9

Klíčová slova anglicky

awareness parents medicines child
Změněno: 30. 3. 2023 07:57, Jana Tamfalová

Anotace

V originále

Souhrn Cíl: Cílem výzkumu bylo zjistit informovanost rodičů o bezpečném podávání léků dětem. Soubor a metodika: Výzkumný soubor tvořili rodiče. Ke výzkumu bylo použito kvantitativní šetření nestandardizovaným dotazníkem. Výsledky: Dobré znalosti rodičů byly zaznamenány v oblasti otázek týkajících se dávkování léků, času podávání léku, hlavně u podávání antibiotické léčby. Vynikající výsledky byly zaznamenány ve znalosti lékové skupiny antipyretik. Zcela jistí si, ale rodiče nebyli přesným dodržením intervalu mezi jednotlivými dávkami léčiva. U této otázky odpovídali ve stejném počtu interval 4 a 6 hodin což naznačilo, že rodiče si v tomto ohledu nejsou zcela jistí správnou odpovědí. Nedostačující znalosti byly zaznamenány také u otázky, která zjišťovala, při jaké teplotě podáváme antipyretika. Více než polovina rodičů odpověděla nesprávně. Statistická významnost byla v našem výzkumu nalezena při porovnání skupin se středním vzděláním bez maturity a vysokoškolským vzděláním ve znalostech o bezpečné podávání léků u dětí a signifikantní rozdíl byl také nalezen mezi rodiči OSVČ a nezaměstnanými rodiči a jako další zjištění tohoto výzkumu můžeme uvést, že počet dětí ovlivnil znalosti a také zkušenosti mezi rodiči. Závěr: Rodiče jsou často nuceni podávat léky svým dětem, a to hlavně v období, kdy je jejich dítě nemocné. Je nutná návštěva a spolupráce s praktickým lékařem, aby onemocnění u dítěte bylo zvládnuto bez následků či jiných závažných nežádoucích komplikací. Na základě zjištění tohoto výzkumu by bylo vhodné provést edukaci rodičů, hlavně v oblastech, které vykazovaly nedostatečné znalosti.

Anglicky

Summary Objective:The objective of the research was to find out parents' awareness of safe administration of drugs to children. 288 Methodology: The statistic group consisted of parents. A quantitative survey with a nonstandardized questionnaire was used for the research. Results: Good knowledge of parents was noted in the field of drug dosing, time of drug administration, especially in the administration of antibiotic treatment. Excellent results have been reported in the knowledge of the antipyretic drug group. They were quite sure, but the parents were not strictly adhering to the interval between doses. The same number of parents answered 4 and 6 hours for this question, which indicated that the parents were not entirely sure of the correct answer in this regard. Insufficient knowledge was also noted in the question at which temperature to administer antipyretics. More than half of the parents answered incorrectly. Statistical significance was found in our research when comparing groups with secondary education without a high school diploma and university education in knowledge about safe administration of drugs in children, and a significant difference was also found between selfemployed parents and unemployed parents. The number of children affected knowledge as well as experiences between parents. Conclusion: Parents are often forced to give medication to their children, especially when their child is ill. It is necessary to visit and cooperate with a general practitioner in order to manage the child's illness without consequences or other serious undesirable complications. Based on the findings of this research, it would be appropriate to educate parents, especially in areas that showed insufficient knowledge.