B 2022

Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945

ZAPLETAL, Miloš

Basic information

Original name

Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945

Name (in English)

Music-museological thought from the 18th century to 1945

Authors

ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Opavě, 135 pp. 2022

Publisher

Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/22:A0001007

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-7510-515-8

Keywords in English

music museology; museology; music museum; intellectual history; music archive; music librarianship;

Tags

Tags

Reviewed

Internal projects

CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002400
Změněno: 15/11/2022 10:00, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.

Abstract

V originále

Monografie podává dějiny hudebně-muzeologického myšlení od 18. století do roku 1945, jak se rozvíjelo ve třech v zásadě nezávislých liniích: první reflektovala muzealizaci hudebnin (hudebních textů a textů o hudbě) a souvisela především s rozvojem hudebního dějepisectví; druhá reflektovala muzealizaci hudebních nástrojů a dodnes úzce souvisí s organologií; třetí, nejméně rozvinutá, se zaměřovala na monografická hudební muzea, tj. především na památníky skladatelů.

In English

The monograph presents the history of music-museological thought from the 18th century to 1945, as it developed in three basically independent lines. The first line reflected the musealisation of musicalia (musical texts and texts about music) and was primarily related to the development of music historiography. The second line has reflected the musealisation of musical instruments and is still closely related to organology. The third line, the least developed one, has focused on monographic music museums, i.e. primarily on composer memorials.