Detailed Information on Publication Record
2022
Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945
ZAPLETAL, MilošBasic information
Original name
Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945
Name (in English)
Music-museological thought from the 18th century to 1945
Authors
ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Opavě, 135 pp. 2022
Publisher
Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19240/22:A0001007
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-7510-515-8
Keywords in English
music museology; museology; music museum; intellectual history; music archive; music librarianship;
Tags
Tags
Reviewed
Internal projects
CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002400
Změněno: 15/11/2022 10:00, Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
V originále
Monografie podává dějiny hudebně-muzeologického myšlení od 18. století do roku 1945, jak se rozvíjelo ve třech v zásadě nezávislých liniích: první reflektovala muzealizaci hudebnin (hudebních textů a textů o hudbě) a souvisela především s rozvojem hudebního dějepisectví; druhá reflektovala muzealizaci hudebních nástrojů a dodnes úzce souvisí s organologií; třetí, nejméně rozvinutá, se zaměřovala na monografická hudební muzea, tj. především na památníky skladatelů.
In English
The monograph presents the history of music-museological thought from the 18th century to 1945, as it developed in three basically independent lines. The first line reflected the musealisation of musicalia (musical texts and texts about music) and was primarily related to the development of music historiography. The second line has reflected the musealisation of musical instruments and is still closely related to organology. The third line, the least developed one, has focused on monographic music museums, i.e. primarily on composer memorials.