ZAPLETAL, Miloš. Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945 (Music-museological thought from the 18th century to 1945). Opavě: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, 2022, 135 pp. ISBN 978-80-7510-515-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hudebně-muzeologické myšlení od 18. století do roku 1945
Name (in English) Music-museological thought from the 18th century to 1945
Authors ZAPLETAL, Miloš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opavě, 135 pp. 2022.
Publisher Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/47813059:19240/22:A0001007
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN 978-80-7510-515-8
Keywords in English music museology; museology; music museum; intellectual history; music archive; music librarianship;
Tags ÚHV
Tags Reviewed
Interní projekty CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002400
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D., učo 52314. Changed: 15/11/2022 10:00.
Abstract
Monografie podává dějiny hudebně-muzeologického myšlení od 18. století do roku 1945, jak se rozvíjelo ve třech v zásadě nezávislých liniích: první reflektovala muzealizaci hudebnin (hudebních textů a textů o hudbě) a souvisela především s rozvojem hudebního dějepisectví; druhá reflektovala muzealizaci hudebních nástrojů a dodnes úzce souvisí s organologií; třetí, nejméně rozvinutá, se zaměřovala na monografická hudební muzea, tj. především na památníky skladatelů.
Abstract (in English)
The monograph presents the history of music-museological thought from the 18th century to 1945, as it developed in three basically independent lines. The first line reflected the musealisation of musicalia (musical texts and texts about music) and was primarily related to the development of music historiography. The second line has reflected the musealisation of musical instruments and is still closely related to organology. The third line, the least developed one, has focused on monographic music museums, i.e. primarily on composer memorials.
PrintDisplayed: 27/4/2024 21:53