Detailed Information on Publication Record
2022
Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta, Kristína PAPAJOVÁ and Petra VOLNÁBasic information
Original name
Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe
Name in Czech
Sluchová percepce Poznatky teorie a praxe
Name (in English)
Auditory perception Knowledge of theory and practice
Authors
ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kristína PAPAJOVÁ and Petra VOLNÁ
Edition
1. vyd. Opava, 190 pp. 2022
Publisher
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/22:A0000412
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-7510-490-8
Keywords (in Czech)
auditivní percepce; sluchový systém a jazyk; diagnostika; psychologické aspekty; reedukace
Keywords in English
auditory perception; auditory system and language; diagnostics; psychological aspects; re-education
Změněno: 14/3/2023 11:23, Jana Tamfalová
V originále
Publikace je zaměřena na problematiku auditivní percepce a klade si za cíl upozornit na teoretické a současně praktické poznatky získané ve školské logopedické praxi. Teoretická část publikace se věnuje vymezení základních pojmů z oblasti auditivní percepce, popisuje sluchový systém jazyka, vývojové aspekty auditivní percepce a možnosti její diagnostiky. Současně zahrnuje psychologické aspekty auditivní percepce, nastiňuje dopady oslabení sluchového vnímání na emoční vývoj dítěte a pojednává o specifiku diagnostiky rozumových schopností u dětí s oslabením auditivní percepce. Dále seznamuje s praktickými poznatky, které byly zjištěny v rámci auditivního tréninku a prezentuje vybrané aktivity a konkrétní náměty, které lze aplikovat při rozvoji auditivní percepce.
In English
The publication focuses on the issue of auditory perception and aims to draw attention to theoretical and practical knowledge gained in school speech therapy practice. The theoretical part of the publication deals with the definition of basic concepts in the field of auditory perception, describes the auditory system of language, developmental aspects of auditory perception and the possibilities of its diagnosis. At the same time, it includes psychological aspects of auditory perception, outlines the effects of impaired auditory perception on the child‘s emotional development and discusses the specifics of the diagnostics of mental abilities in children with impaired auditory perception. It also introduces the practical knowledge that was found in the auditory training and presents selected activities and specific topics that can be applied in the development of auditory perception.