2022
Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films
JÍCHA, MarekZákladní údaje
Originální název
Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films
Název česky
Otázky k využití duplikačních pozitivů při digitalizaci uměleckých filmů
Autoři
JÍCHA, Marek (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2022, 2161-8798
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19240/22:A0001072
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Klíčová slova česky
digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; originální negativ; duplikační pozitiv; FIAF
Klíčová slova anglicky
digital restoration; digital restorer; method DRA; original negative; duplicating positive; FIAF
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2023 18:28, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
V originále
The main required parameter of digital restoration is to preserve the original appearance of the restored film as it was presented at its première screening. However, there are two different approaches in looking at the nature of cinematic arts which in turn influence the preference of the master sources. The first one views the film as a preserved analogue archival material while the other views it as a live performance. The main premise of Method of Digital restored Autorizate (DRA) is to work with image scans taken at the highest resolution using the original film negatives, and to try to recreate the original appearance of the film performance through subsequent digital restoration. In contrast, there is a method recommended by FIAF to work preferentially with second-generation scans of positive copies of films and to maintain the appearance of preserved archival material. This paper analytically compares the results of both methods and draws attention to a very important parameter – the structure of the film image. It advocates the perception of film grain as one of the basic building blocks of film image formation. The result of the practical comparison is presented.
Česky
Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti původního vzhledu restaurovaného filmu tak, jak byl prezentován na své premiérové projekci. Existují ale dva rozdílné přístupy v pohledu na podstatu filmového umění, jež následně ovlivňují preference výběru mateřských zdrojů sloužících k jejich digitalizaci. V České republice byly vyvinuty a mezinárodně certifikovány Metodiky digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitally Restored Authorisate – DRA. Hlavní premisou této metody je pracovat s obrazovými skeny pořízenými v nejvyšším rozlišení z originálních negativů filmů. Oproti tomu stojí FIAF doporučovaná metoda pracovat s druhogeneračními skeny pozitivních kopií filmů. Tento článek analyticky srovnává výsledky obou metod a upozorňuje na velmi důležitý parametr – strukturu filmového obrazu. Obhajuje filmové zrno jako jeden ze základních stavebních prvků tvorby filmového obrazu.