J 2022

Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films

JÍCHA, Marek

Základní údaje

Originální název

Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films

Název česky

Otázky k využití duplikačních pozitivů při digitalizaci uměleckých filmů

Autoři

JÍCHA, Marek (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2022, 2161-8798

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19240/22:A0001072

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; originální negativ; duplikační pozitiv; FIAF

Klíčová slova anglicky

digital restoration; digital restorer; method DRA; original negative; duplicating positive; FIAF

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2023 18:28, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Anotace

V originále

The main required parameter of digital restoration is to preserve the original appearance of the restored film as it was presented at its première screening. However, there are two different approaches in looking at the nature of cinematic arts which in turn influence the preference of the master sources. The first one views the film as a preserved analogue archival material while the other views it as a live performance. The main premise of Method of Digital restored Autorizate (DRA) is to work with image scans taken at the highest resolution using the original film negatives, and to try to recreate the original appearance of the film performance through subsequent digital restoration. In contrast, there is a method recommended by FIAF to work preferentially with second-generation scans of positive copies of films and to maintain the appearance of preserved archival material. This paper analytically compares the results of both methods and draws attention to a very important parameter – the structure of the film image. It advocates the perception of film grain as one of the basic building blocks of film image formation. The result of the practical comparison is presented.

Česky

Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti původního vzhledu restaurovaného filmu tak, jak byl prezentován na své premiérové projekci. Existují ale dva rozdílné přístupy v pohledu na podstatu filmového umění, jež následně ovlivňují preference výběru mateřských zdrojů sloužících k jejich digitalizaci. V České republice byly vyvinuty a mezinárodně certifikovány Metodiky digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitally Restored Authorisate – DRA. Hlavní premisou této metody je pracovat s obrazovými skeny pořízenými v nejvyšším rozlišení z originálních negativů filmů. Oproti tomu stojí FIAF doporučovaná metoda pracovat s druhogeneračními skeny pozitivních kopií filmů. Tento článek analyticky srovnává výsledky obou metod a upozorňuje na velmi důležitý parametr – strukturu filmového obrazu. Obhajuje filmové zrno jako jeden ze základních stavebních prvků tvorby filmového obrazu.