J 2022

Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films

JÍCHA, Marek

Basic information

Original name

Issues Concerning the Use of Duplication Positives in Digitizing Analogue Films

Name in Czech

Otázky k využití duplikačních pozitivů při digitalizaci uměleckých filmů

Authors

JÍCHA, Marek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2022, 2161-8798

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19240/22:A0001072

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; originální negativ; duplikační pozitiv; FIAF

Keywords in English

digital restoration; digital restorer; method DRA; original negative; duplicating positive; FIAF

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/2/2023 18:28, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Abstract

V originále

The main required parameter of digital restoration is to preserve the original appearance of the restored film as it was presented at its première screening. However, there are two different approaches in looking at the nature of cinematic arts which in turn influence the preference of the master sources. The first one views the film as a preserved analogue archival material while the other views it as a live performance. The main premise of Method of Digital restored Autorizate (DRA) is to work with image scans taken at the highest resolution using the original film negatives, and to try to recreate the original appearance of the film performance through subsequent digital restoration. In contrast, there is a method recommended by FIAF to work preferentially with second-generation scans of positive copies of films and to maintain the appearance of preserved archival material. This paper analytically compares the results of both methods and draws attention to a very important parameter – the structure of the film image. It advocates the perception of film grain as one of the basic building blocks of film image formation. The result of the practical comparison is presented.

In Czech

Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti původního vzhledu restaurovaného filmu tak, jak byl prezentován na své premiérové projekci. Existují ale dva rozdílné přístupy v pohledu na podstatu filmového umění, jež následně ovlivňují preference výběru mateřských zdrojů sloužících k jejich digitalizaci. V České republice byly vyvinuty a mezinárodně certifikovány Metodiky digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitally Restored Authorisate – DRA. Hlavní premisou této metody je pracovat s obrazovými skeny pořízenými v nejvyšším rozlišení z originálních negativů filmů. Oproti tomu stojí FIAF doporučovaná metoda pracovat s druhogeneračními skeny pozitivních kopií filmů. Tento článek analyticky srovnává výsledky obou metod a upozorňuje na velmi důležitý parametr – strukturu filmového obrazu. Obhajuje filmové zrno jako jeden ze základních stavebních prvků tvorby filmového obrazu.