J 2022

The uncrowned "bohemian King" and his "bible" Castle. Blatná by the highest burgrave of Prague castle Zdeňek Lev of Rožmitál, around the years 1520-1530

CZECHOWICZ, Boguslaw

Basic information

Original name

The uncrowned "bohemian King" and his "bible" Castle. Blatná by the highest burgrave of Prague castle Zdeňek Lev of Rožmitál, around the years 1520-1530

Name in Czech

Nekorunovaný „český král“ a jeho „biblický“ hrad. Blatná nejvyššího purkrabího Pražského hradu Zdeňka Lva z Rožmitálu kolem let 1520-1530

Authors

CZECHOWICZ, Boguslaw (616 Poland, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Res Gestae, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2022, 2450-4475

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19240/22:A0001078

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

architektura; kastelologie; biblicismy; pozdní gotika; raná renesance; reprezentace moci; Koruna česká

Keywords in English

architecture; castelology; biblicisms; late gothic; early renaissance; representation of power; Bohemian Crown

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 14/2/2023 13:57, prof. PhDr. Boguslaw Czechowicz, Dr.

Abstract

V originále

This article presents a new interpretation of the ideological message of Blatná Castle after its expansion by Benedikt Ried, commissioned by Zdeňek Lev of Rožmitál around 1520–1530. The key to deciphering the biblical code of the residence of this powerful magnate is found in two columns standing in front of the castle façade, which have not been included in previous research. their dilapidated state, as well as residually legible profile forms and ornaments, unequivocally point to their dating back to the time of Ried’s expansion. In the history of art, they are a well-known imitation of the bronze pillars of Jachin and Boaz, placed in front of the Old Testament Temple of Solomon. The expressive oriels of the part of the castle erected by Ried may be a reference to a diagram similar to a pentagram, often appearing on the pages of codices called the clavicula Salomonis. In the beginning, they contained the instructions of the great biblical king to his son Roboam. This is reflected in the family situation of the builder, as it is generally agreed that Blatná Castle was built by Zdeněk Lev in connection with the marriage of his son Adam. References to Solomon were quite common at the time, both at Prague Castle and at the residences of several Silesian dukes. They should not be surprising in the case of someone who, for more than 20 years (1507–1530), was the most important person in the state after the ruler (the highest burgrave of Prague Castle). Zdeněk Lev was a very active and influential politician with a Catholic orientation and nationalist, Bohemian disposition, who liked to moralize and judge and use biblical examples or episodes from Bohemian history

In Czech

Článek představuje novou interpretaci ideového poselství hradu Blatná po jeho přestavběí Benediktem Riedem na objednávku Zdeňka Lva z Rožmitálu kolem let 1520–1530. Klíč k rozluštění biblického kódu sídla tohoto mocného pána se nachází ve dvou sloupech stojících před průčelím zámku, které nebyly v dosavadním výzkumu zahrnuty. Jejich zchátralý stav, stejně jako zbytkově čitelné profilové formy a ornamenty jednoznačně poukazují na jejich datování do doby Riedovy přestavby. V dějinách umění jsou známou napodobeninou bronzových sloupů Jachin a Boaz, umístěných před starozákonním Šalamounovým chrámem. Výrazné arkýře části hradu postavené Riedem mohou být odkazem na schéma podobné pentagramu, které se často objevuje na stránkách kodexů zvaných clavicula Salomonis. Na začátku obsahovaly pokyny velkého biblického krále jeho synovi Roboamovi. To se odráží v rodinné situaci stavitele, neboť panuje obecná shoda, že hrad Blatná postavil Zdeněk Lev v souvislosti se sňatkem svého syna Adama. Zmínky o Šalamounovi byly v té době zcela běžné, a to jak na Pražském hradě, tak v sídlech několika slezských vévodů. V případě někoho, kdo byl více než 20 let (1507–1530) po panovníkovi (nejvyšším purkrabím Pražského hradu) nejvýznamnější osobou ve státě, by se neměly divit. Zdeněk Lev byl velmi aktivním a vlivným politikem katolické orientace a nacionalistického, bohémského ražení, který rád moralizoval a soudil a používal biblické příklady či epizody z českých dějin.