Detailed Information on Publication Record
2022
The uncrowned "bohemian King" and his "bible" Castle. Blatná by the highest burgrave of Prague castle Zdeňek Lev of Rožmitál, around the years 1520-1530
CZECHOWICZ, BoguslawBasic information
Original name
The uncrowned "bohemian King" and his "bible" Castle. Blatná by the highest burgrave of Prague castle Zdeňek Lev of Rožmitál, around the years 1520-1530
Name in Czech
Nekorunovaný „český král“ a jeho „biblický“ hrad. Blatná nejvyššího purkrabího Pražského hradu Zdeňka Lva z Rožmitálu kolem let 1520-1530
Authors
CZECHOWICZ, Boguslaw (616 Poland, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Res Gestae, Kraków, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2022, 2450-4475
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19240/22:A0001078
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
architektura; kastelologie; biblicismy; pozdní gotika; raná renesance; reprezentace moci; Koruna česká
Keywords in English
architecture; castelology; biblicisms; late gothic; early renaissance; representation of power; Bohemian Crown
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 14/2/2023 13:57, prof. PhDr. Boguslaw Czechowicz, Dr.
V originále
This article presents a new interpretation of the ideological message of Blatná Castle after its expansion by Benedikt Ried, commissioned by Zdeňek Lev of Rožmitál around 1520–1530. The key to deciphering the biblical code of the residence of this powerful magnate is found in two columns standing in front of the castle façade, which have not been included in previous research. their dilapidated state, as well as residually legible profile forms and ornaments, unequivocally point to their dating back to the time of Ried’s expansion. In the history of art, they are a well-known imitation of the bronze pillars of Jachin and Boaz, placed in front of the Old Testament Temple of Solomon. The expressive oriels of the part of the castle erected by Ried may be a reference to a diagram similar to a pentagram, often appearing on the pages of codices called the clavicula Salomonis. In the beginning, they contained the instructions of the great biblical king to his son Roboam. This is reflected in the family situation of the builder, as it is generally agreed that Blatná Castle was built by Zdeněk Lev in connection with the marriage of his son Adam. References to Solomon were quite common at the time, both at Prague Castle and at the residences of several Silesian dukes. They should not be surprising in the case of someone who, for more than 20 years (1507–1530), was the most important person in the state after the ruler (the highest burgrave of Prague Castle). Zdeněk Lev was a very active and influential politician with a Catholic orientation and nationalist, Bohemian disposition, who liked to moralize and judge and use biblical examples or episodes from Bohemian history
In Czech
Článek představuje novou interpretaci ideového poselství hradu Blatná po jeho přestavběí Benediktem Riedem na objednávku Zdeňka Lva z Rožmitálu kolem let 1520–1530. Klíč k rozluštění biblického kódu sídla tohoto mocného pána se nachází ve dvou sloupech stojících před průčelím zámku, které nebyly v dosavadním výzkumu zahrnuty. Jejich zchátralý stav, stejně jako zbytkově čitelné profilové formy a ornamenty jednoznačně poukazují na jejich datování do doby Riedovy přestavby. V dějinách umění jsou známou napodobeninou bronzových sloupů Jachin a Boaz, umístěných před starozákonním Šalamounovým chrámem. Výrazné arkýře části hradu postavené Riedem mohou být odkazem na schéma podobné pentagramu, které se často objevuje na stránkách kodexů zvaných clavicula Salomonis. Na začátku obsahovaly pokyny velkého biblického krále jeho synovi Roboamovi. To se odráží v rodinné situaci stavitele, neboť panuje obecná shoda, že hrad Blatná postavil Zdeněk Lev v souvislosti se sňatkem svého syna Adama. Zmínky o Šalamounovi byly v té době zcela běžné, a to jak na Pražském hradě, tak v sídlech několika slezských vévodů. V případě někoho, kdo byl více než 20 let (1507–1530) po panovníkovi (nejvyšším purkrabím Pražského hradu) nejvýznamnější osobou ve státě, by se neměly divit. Zdeněk Lev byl velmi aktivním a vlivným politikem katolické orientace a nacionalistického, bohémského ražení, který rád moralizoval a soudil a používal biblické příklady či epizody z českých dějin.