W 2023

Dialogem ke vzájemnému porozumění_platforma spolupráce 7 (Norské fondy LP-HROVA1A-005)

ZEZULKOVÁ, Eva, Kateřina JANKŮ and Marta KOLAŘÍKOVÁ

Basic information

Original name

Dialogem ke vzájemnému porozumění_platforma spolupráce 7 (Norské fondy LP-HROVA1A-005)

Name (in English)

Dialogue for Mutual Understanding_Cooperation Platform 7 (Norway Grants LP-HROVA1A-005)

Authors

ZEZULKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina JANKŮ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marta KOLAŘÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19510/23:A0000465

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords in English

integration; socially excluded localities; Roma community; educational activities; field social worker; professional competences
Změněno: 5/4/2024 10:45, Ing. Lucie Chmelařová

Abstract

V originále

Program byl zaměřen na analýzu průběhu a evaluace realizovaných vzdělávacích aktivit podporujících integraci osob ze sociálně vyloučených lokalit, zejména osob romského etnika. Vzdělávací aktivity posilují pozitivním způsobem komunitu a podporují spolupráci menšiny s komunitním centrem a většinovou společností. Za účelem zvýšení efektivity je nutné věnovat pozornost evaluačnímu procesu a začlenění pozice mentora/facilitátora vzdělávacích aktivit. Mělo by se jednat o terénního sociálního pracovníka, který dobře zná specifika cílové skupiny a k němuž mají členové skupiny důvěru. Účastníci setkání byli vyzváni k vypracování doporučení pro zlepšení spolupráce při začleňování a posilování postavení Romů v České republice, a to s důrazem na specifika cílové skupiny a lokality, v níž působí

In English

The program was focused on the analysis and evaluation of the course of implemented educational activities supporting the integration of persons from socially excluded localities, especially persons of Roma ethnicity. Educational activities strengthen the community in a positive way and support the cooperation of the minority with the community centre and the majority society. In order to increase effectiveness, attention should be paid to the evaluation process and the inclusion of the position of mentor/facilitator of the educational activities. This should be a field social worker who is familiar with the specifics of the target group and who is trusted by the group members. The participants of the meeting were invited to develop recommendations for improving cooperation in the inclusion and empowerment of Roma in the Czech Republic, with an emphasis on the specifics of the target group and the locality in which they operate.