C 2022

Krisen mit Fragmenten. Zeitgenössisches Theater als Ausdruck des Fragments, dargestellt am Beispiel von Verrücktes Blut von Nurkan Erpulat und Jens Hillje.

LANGNER, Paul Martin

Basic information

Original name

Krisen mit Fragmenten. Zeitgenössisches Theater als Ausdruck des Fragments, dargestellt am Beispiel von Verrücktes Blut von Nurkan Erpulat und Jens Hillje.

Name in Czech

Krize s fragmenty. Současné divadlo jako výraz fragmentu, ilustrované na příkladu hry Verrücktes Blut Nurkana Erpulata a Jense Hilljeho.

Name (in English)

Crises with fragments. Contemporary theater as expression of the fragment, exemplified on “Mad Blood” by Nurkan Erpulat and Jens Hillje

Authors

LANGNER, Paul Martin (276 Germany, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Paderborn, Theater und Krise. Paradigmen der Störung in Dramentexten und Bühnenkonzepten nach 2000. p. 204-219, 17 pp. 2022

Publisher

Brill Fink

Other information

Language

German

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/22:A0001104

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-3-7705-6672-3

Keywords (in Czech)

Fragment; krize; Jean Luc Nancy; "znovuzrození" světa (Fischer-Lichte); "Šílená krev" Nurkan Erpulat a Jens Hillje

Keywords in English

Fragment; crisis; Jean Luc Nancy; „re-enchantment” of the world (Fischer-Lichte); “Mad Blood” by Nurkan Erpulat und Jens Hillje

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/3/2023 12:55, doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.

Abstract

V originále

Auf der Grundlage von Überlegungen von Jean Lucy Nancy werden Argumente auf das zeitgenössische Theater übertragen. Zunächst stellt Kunst gegenüber allen sinnlich wahrnehmbaren Ausdrucksformen ein Fragment dar, das funktional auf das Ganze der Existenz verweist. Hierin zeichnet sich einerseits die Wehrlosigkeit der Existenz des Menschen, andererseits sein Machtanspruch ab. Die Trennung der Kunst als Fragment von der Gesellschaft stellt zudem ein Krisenmoment dar, das sich nur als „Abgetrenntes“ auf die gesellschaftliche Totalität beziehen kann. Gerade diese Moment der Krise und der fragmentierten Realität bestimmen den Prozess in dem Theaterstück von Nurkan Erpulat und Jens Hillje. Mit Hilfe der beiden Kategorien analysiert der Beitrag den Text und die Darstellung während einer Inszenierung des Maxim-Gorki-Theaters in Berlin (2010).

In Czech

Na základě úvah Jeana Lucy Nancyho jsou argumenty přeneseny na současné divadlo. Především, ve srovnání se všemi smyslově vnímatelnými formami vyjádření představuje umění fragment, který funkčně odkazuje k celku existence. V tom se na jedné straně projevuje bezbrannost existence člověka a na druhé straně jeho nárok na moc. Oddělení umění jako fragmentu od společnosti představuje také moment krize, který se může vztahovat ke společenské totalitě pouze jako k něčemu "oddělenému". Právě tento moment krize a roztříštěné reality určuje proces ve hře Nurkana Erpulata a Jense Hilljeho. S pomocí těchto dvou kategorií článek analyzuje text a představení během inscenace v berlínském Divadle Maxima Gorkého (2010).