J 2021

Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films

JÍCHA, Marek

Základní údaje

Originální název

Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films

Název česky

Otázky věrnosti a autenticity při digitálním restaurování černobílých filmů

Autoři

JÍCHA, Marek (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2021, 2161-8798

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/47813059:19240/21:A0001121

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

Klíčová slova česky

digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; černobílý film

Klíčová slova anglicky

digital restoration; digital restorer; DRA method; black and white film

Štítky

Změněno: 15. 3. 2023 23:53, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Anotace

V originále

The main required parameter of digital restoration is keeping the fidelity and authenticity of the original appearance of the restored film as it was presented at its premiere screening. In the Czech Republic the Methodics of Digitizing of the National Film Fund were developed and internationally certified using the Digitally Restored Authorizate - DRA method. The new profession of Digital restorer requires the expertise of a university-educated restorer or someone with long-term experience. This article describes problems with maintaining fidelity and authenticity in black and white films while using the DRA method when distributers rejected results of restorer. The experience demonstrates the need for further cooperation between archivists, film historians and authors for correct presentation of black and white films which have been digitally restored.

Česky

Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti a autenticity původní podoby restaurovaného filmu, jak byl prezentován při premiérovém promítání. V České republice byla vypracována a mezinárodně certifikována Metodika digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitálně restaurovaný autorizát - DRA. Nová profese digitálního restaurátora vyžaduje odbornost vysokoškolsky vzdělaného restaurátora nebo člověka s dlouhodobou praxí. Tento článek popisuje problémy se zachováním věrnosti a autenticity u černobílých filmů při použití metody DRA, kdy distributoři výsledky restaurátorů odmítali. Zkušenosti ukazují na potřebu další spolupráce mezi archiváři, filmovými historiky a autory pro správnou prezentaci černobílých filmů, které byly digitálně restaurovány.