J 2021

Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films

JÍCHA, Marek

Basic information

Original name

Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films

Name in Czech

Otázky věrnosti a autenticity při digitálním restaurování černobílých filmů

Authors

JÍCHA, Marek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2021, 2161-8798

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19240/21:A0001121

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; černobílý film

Keywords in English

digital restoration; digital restorer; DRA method; black and white film

Tags

Změněno: 15/3/2023 23:53, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Abstract

V originále

The main required parameter of digital restoration is keeping the fidelity and authenticity of the original appearance of the restored film as it was presented at its premiere screening. In the Czech Republic the Methodics of Digitizing of the National Film Fund were developed and internationally certified using the Digitally Restored Authorizate - DRA method. The new profession of Digital restorer requires the expertise of a university-educated restorer or someone with long-term experience. This article describes problems with maintaining fidelity and authenticity in black and white films while using the DRA method when distributers rejected results of restorer. The experience demonstrates the need for further cooperation between archivists, film historians and authors for correct presentation of black and white films which have been digitally restored.

In Czech

Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti a autenticity původní podoby restaurovaného filmu, jak byl prezentován při premiérovém promítání. V České republice byla vypracována a mezinárodně certifikována Metodika digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitálně restaurovaný autorizát - DRA. Nová profese digitálního restaurátora vyžaduje odbornost vysokoškolsky vzdělaného restaurátora nebo člověka s dlouhodobou praxí. Tento článek popisuje problémy se zachováním věrnosti a autenticity u černobílých filmů při použití metody DRA, kdy distributoři výsledky restaurátorů odmítali. Zkušenosti ukazují na potřebu další spolupráce mezi archiváři, filmovými historiky a autory pro správnou prezentaci černobílých filmů, které byly digitálně restaurovány.