Detailed Information on Publication Record
2021
Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films
JÍCHA, MarekBasic information
Original name
Issues of fidelity and authenticity in digital restoration of black-and-white films
Name in Czech
Otázky věrnosti a autenticity při digitálním restaurování černobílých filmů
Authors
JÍCHA, Marek (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Archiving, Springfield, Society for Imaging Science and Technology, 2021, 2161-8798
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60405 Studies on Film, Radio and Television
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19240/21:A0001121
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech)
digitální restaurování; digitální restaurátor; metoda DRA; černobílý film
Keywords in English
digital restoration; digital restorer; DRA method; black and white film
Tags
Změněno: 15/3/2023 23:53, Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
V originále
The main required parameter of digital restoration is keeping the fidelity and authenticity of the original appearance of the restored film as it was presented at its premiere screening. In the Czech Republic the Methodics of Digitizing of the National Film Fund were developed and internationally certified using the Digitally Restored Authorizate - DRA method. The new profession of Digital restorer requires the expertise of a university-educated restorer or someone with long-term experience. This article describes problems with maintaining fidelity and authenticity in black and white films while using the DRA method when distributers rejected results of restorer. The experience demonstrates the need for further cooperation between archivists, film historians and authors for correct presentation of black and white films which have been digitally restored.
In Czech
Hlavním požadovaným parametrem digitálního restaurování je zachování věrnosti a autenticity původní podoby restaurovaného filmu, jak byl prezentován při premiérovém promítání. V České republice byla vypracována a mezinárodně certifikována Metodika digitalizace Národního filmového fondu metodou Digitálně restaurovaný autorizát - DRA. Nová profese digitálního restaurátora vyžaduje odbornost vysokoškolsky vzdělaného restaurátora nebo člověka s dlouhodobou praxí. Tento článek popisuje problémy se zachováním věrnosti a autenticity u černobílých filmů při použití metody DRA, kdy distributoři výsledky restaurátorů odmítali. Zkušenosti ukazují na potřebu další spolupráce mezi archiváři, filmovými historiky a autory pro správnou prezentaci černobílých filmů, které byly digitálně restaurovány.