V originále
Kolektivní monografie Média – Dějiny – Společnost: Národnostní menšiny a jejich mediální obraz v ČR a Polsku vychází z obsahu 6. ročníku konference Média – Dějiny – Společnost s podtitulem Kdo rozhoduje o tom, co si myslíme? (Manipulace, propaganda a rozhodování napříč soudobými/novodobými dějinami), kterou pořádala Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě ve spolupráci s Fakultou veřejných politik v Opavě. Vytyčené téma pojmenované v podtitulu knihy nahlížíme z různých úhlů – od úvodního přehledu zaměřeného na národnostní menšiny v Československu a České republice, jež čtenáře uvádí do historických souvislostí, přes vývoj polsko-židovských vztahů a budování nového Muzea Varšavského ghetta, okolnosti budování památníku holokaustu Romů a Sintů v Čechách a jeho medializaci, obraz národnostních menšin v současném českém a polském filmu, reflexi národnostních menšin ve vysílání Českého rozhlasu či osudy Čechů v Kladsku v průběhu 20. století až po dva texty zaměřené na téma z perspektivy cílů a možností historického vzdělávání. Kniha obsahuje také fotografie polského dokumentaristy Arkadiusze Goly ze souboru Cikáni na Horním Slezsku 1990–2022. Reflexe historiků, didaktiků dějepisu a profesionálů z médií jsou tak doplněny o konkrétní ukázku publicistického a uměleckého uchopení uvedené problematiky.
In Czech
Kolektivní monografie Média – Dějiny – Společnost: Národnostní menšiny a jejich mediální obraz v ČR a Polsku vychází z obsahu 6. ročníku konference Média – Dějiny – Společnost s podtitulem Kdo rozhoduje o tom, co si myslíme? (Manipulace, propaganda a rozhodování napříč soudobými/novodobými dějinami), kterou pořádala Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě ve spolupráci s Fakultou veřejných politik v Opavě. Vytyčené téma pojmenované v podtitulu knihy nahlížíme z různých úhlů – od úvodního přehledu zaměřeného na národnostní menšiny v Československu a České republice, jež čtenáře uvádí do historických souvislostí, přes vývoj polsko-židovských vztahů a budování nového Muzea Varšavského ghetta, okolnosti budování památníku holokaustu Romů a Sintů v Čechách a jeho medializaci, obraz národnostních menšin v současném českém a polském filmu, reflexi národnostních menšin ve vysílání Českého rozhlasu či osudy Čechů v Kladsku v průběhu 20. století až po dva texty zaměřené na téma z perspektivy cílů a možností historického vzdělávání. Kniha obsahuje také fotografie polského dokumentaristy Arkadiusze Goly ze souboru Cikáni na Horním Slezsku 1990–2022. Reflexe historiků, didaktiků dějepisu a profesionálů z médií jsou tak doplněny o konkrétní ukázku publicistického a uměleckého uchopení uvedené problematiky.
In English
Anotace anglicky The collective monograph Media – History – Society: National minorities and their media image in The Czech Republic and Poland is based on the content of the 6th annual conference Media – History – Society subtitled Who decides what we think? (Manipulation, propaganda, and decision-making across contemporary/modern history), organised by the Faculty of Philosophy and Science in Opava together with the Faculty of Public Policies in Opava. We look at the topic given in the book’s subtitle from various perspectives – from an introductory overview focused on national minorities in Czechoslovakia and the Czech Republic, which introduces the reader to the historical context, through the evolution of Polish-Jewish relations and the construction of the new Warsaw Ghetto Museum, the circumstances of the construction of the Memorial to the Holocaust of the Roma and Sinti people in Bohemia and its media coverage, the image of national minorities in Czech and Polish film, reflection of national minorities in the broadcast of Czech radio, or the destinies of Czechs in Kłodzko during the 20th century, to two texts focused on the topic from the point of view of the goals and possibilities of historical education. The book also includes photographs by Polish documentary photographer Arkadiusz Gola from the collection Gypsies in Upper Silesia 1990–2022. The reflections of historians, history didacticians and media professionals are thus complemented by concrete examples of the journalistic and artistic grasp of these issues.