ŠIMÁNKOVÁ, Petra and Lucie KŘÁKOVÁ. ZLEPŠOVÁNÍ ÚROVNĚ ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL V PROBLEMATICE POSKYTOVÁNÍ PRVNÍ POMOCI JAKO POČÁTEČNÍ KROK PREVENCE KRIMINALITY (IMPROVING THE KNOWLEDGE AND SKILLS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL PUPILS IN FIRST AID AS AN INITIAL STEP IN RIME PREVENTION). Ošetřovatelské perspektivy. 2023, vol. 6, No 1, p. 75-87. ISSN 2570-785X. Available from: https://dx.doi.org/10.25142/osp.2022.021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name ZLEPŠOVÁNÍ ÚROVNĚ ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL V PROBLEMATICE POSKYTOVÁNÍ PRVNÍ POMOCI JAKO POČÁTEČNÍ KROK PREVENCE KRIMINALITY
Name (in English) IMPROVING THE KNOWLEDGE AND SKILLS OF PRIMARY AND SECONDARY SCHOOL PUPILS IN FIRST AID AS AN INITIAL STEP IN RIME PREVENTION
Authors ŠIMÁNKOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lucie KŘÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Ošetřovatelské perspektivy, 2023, 2570-785X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 30307 Nursing
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/47813059:19510/23:A0000479
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
Doi http://dx.doi.org/10.25142/osp.2022.021
Keywords in English first aid; cardiopulmonary resuscitation; students' knowledge; students' knowledge;
Changed by Changed by: Ing. Lucie Chmelařová, učo 50152. Changed: 25/3/2024 14:12.
Abstract
Východiska: Převážná většina trestných činů dětí a mladistvých se odehrává ve škole nebo v jejím okolí. Vzhledem ke stoupající kriminalitě a rostoucímu počtu smrtelných zranění a úrazů mezi mladými lidmi, má výuka první pomoci ve školách zásadní význam pro zvyšování znalostí a dovedností dětí a mladistvých v poskytování pomoci v krizových situacích a zabránění destruktivním následkům zranění a smrtelným úrazům. Cíl: Zjistit úroveň znalostí žáků základních a studentů středních škol v Opavě o problematice poskytování první pomoci a kardiopulmonální resuscitaci. Metoda: Zjišťování probíhalo po teoreticko – praktickém bloku výuky formou kvantitativního průzkumu pomocí dotazníkového šetření. Byl použit nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný soubor tvořili žáci vyšších ročníků základních škol a studenti středních škol v Opavě. Výsledky a diskuze: Při zpracování výsledků z dotazníků jsme zjistily, že aktuální teoretické znalosti studentů jsou dostačující, avšak je zapotřebí nové resuscitační postupy a první pomoc implementovat do podvědomí žáků a studentů pravidelně a v kooperaci s ostatními odborníky, pedagogy, vychovateli a zdravotníky. Závěr: Na základě zjištěných dat lze teoreticko-praktické výukové programy se vzdělávacími cíli týkajícími se výuky první pomoci efektivně použít pro integraci první pomoci do školních vzdělávacích programů.
Abstract (in English)
Background: The vast majority of crimes committed by children and adolescents take place in or around schools. Given the rising crime rate and the increasing number of fatalities and injuries among young people, first aid education in schools is essential to increase children's and adolescents' knowledge and skills in providing assistance in crisis situations and preventing the destructive consequences of injuries and fatalities. Aim: To determine the level of knowledge of primary and secondary school students in Opava about first aid and cardiopulmonary resuscitation (CPR). Method: The survey was conducted after the theoretical and practical block of teaching in the form of a quantitative survey using a questionnaire survey. A non-standardized questionnaire of own construction was used. The research population consisted of pupils of upper primary schools and students of secondary schools in Opava. Results and discussion: When processing the results of the questionnaires, we found that the current theoretical knowledge of the students is sufficient, but it is necessary to implement new resuscitation procedures and first aid into the subconscious of pupils and students on a regular basis and in cooperation with other professionals, teachers, educators and health professionals. Conclusion: Based on the findings, theoretical-practical curricula with educational objectives related to first aid education can be effectively used to integrate first aid into school curricula.
PrintDisplayed: 1/8/2024 10:17